Szigorú matek következik, négy alapművelettel. A kisember matekja. A kisemberé, aki olcsón szeretne autózni. Vagyunk ezzel így páran, nem?

Van menekvés a benzinadó elől?

Szigorú matek következik, négy alapművelettel. A kisember matekja. A kisemberé, aki olcsón szeretne autózni. Vagyunk ezzel így páran, nem?

Nem szeretném most a társadalmi igazságtalanságokat feszegetni, ahogy azt sem minősíteném, milyen jól és hatékonyan költi el államunk az adóbevételeit. Ezek egy ilyen beteg országban, egy ilyen politikai elittel gyakorlatilag megoldhatatlan kérdések. Ahogy azt sem feszegetném, hogy a jövedelmeket vagy a fogyasztást kell-e adóztatni, elvégre országunk erre is megadta a jó választ. Mindkettőt. És mindig a külön-külön létező legmagasabb adókulccsal. (Igaz, az újságíró mindig torzít, most is igazságtalan vagyok. Például Dzsibutin és Szent Luca szigetén létezik magasabb áfa, mint a magyar.)

 
Ez van, itt élünk. Adott egyfajta életvitel, aminek korábban része volt az autózás, és rövid távon lehetetlen tőle szabadulni, elvégre erre rendezkedtél be: laksz valahol, dolgozol valahol. A házad, lakásod eladhatatlan, és amióta a munkahelyteremtés együtt dübörög az adócsökkentéssel, valahogy az állásodat sem olyan könnyen módosítod. Ez van. Tehát megoldásra van szükség. Elméleti oldalról közelíteném meg az üzemanyag-kérdést. Az érdekel, hogy vajon melyik üzemanyagfajtával kapok több energiát úgy, hogy közben a lehető legkevesebb adót fizessek. Hadd legyek már én is szemét, nem? Mert vannak különbségek. Vegyük a benzint és a gázolajat. Gyakorlatilag ugyanannyi a fűtőértékük, csakhogy a fizikusok precíz emberek, és következetesen minden anyagét kilóra adják meg. Csakhogy mi literre vásárolunk. Egy liter benzin cirka 76 deka, addig egy liter gázolaj átlagosan 84 deka. Ha a disznósajttal ennyire átvágnának, reklamálnánk, nem?

 
Vagyis gázolajat tankolni eleve jobban megéri, már tisztán az energiatartalmat nézve is, arról nem beszélve, hogy literje is olcsóbb. És akkor még bejön a dízelmotorok jobb hatásfoka is, azaz, ha ugyanannyi energia lenne egy liter gázolajban, akkor is kevesebbet fogyasztana, mint a benzines. Azonban ezek a turpisságok nem kerülték el az európai okosok figyelmét, és azt tűzték ki célul, hogy az adók arányosak legyenek az energiatartalommal. Nem tartom kizártnak, hogy pont ez az, amiért november másodikától csak a gázolaj jövedéki adóját emelik, literenként 97-ről 110 forintra, a benzinét pedig változatlanul hagyják 120 forinton. Azonban amíg a nemes célok itt lebegnek a szemünk előtt, nem árt tudni még egy dolgot. A mi drága államunk olyan ügyesen csűri-csavarja, hogy a jövedéki adó után áfát is kell fizetni. Így történhet, hogy minden tíz forint jövedéki adó 12,5 forinttal növeli az árat.

 
A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.