Új megközelítésben az elektromos autókról

A villanyautózás kapcsán nem csak a vezetést és az üzemeltetést, hanem a marketinget is újra kell tanulni. Egy új elektromos modell bevezetésekor ugyanis mások a hívószavak.

Bár még gyermekcipőben jár – vagy inkább pontosan azért –, hétmérföldes léptekkel fejlődik az elektromos autók technológiája; ehhez fogható ütemű változásokat utoljára talán az automobil hajnalán élhettek meg ükapáink. Igaz, jelenleg nem a sebesség vagy a gyorsulás, hanem az akkumulátorok kapacitása és a villanymotorok hatásfoka határozza meg a vevői elégedettség fokát. Minél messzebb, minél kevesebből; ezek az érvek már a dízelmotorok elterjedésében is meghatározó szerepet játszottak, az elektromos közlekedésben azonban nem ennyire egyszerű a helyzet. A villanyautózás egyik legfélelmetesebb kerékkötője ugyanis az akkumulátorok idő előtti lemerülésétől való félelem. Noha több, egymástól független teszt is igazolta, hogy az átlagos felhasználóknak gyakorlatilag soha nem kell attól félniük, hogy menet közben cserben hagyja őket autójuk, a tudat, hogy az üzemanyag (jelen esetben elektromos energia) utántöltése nem hat-nyolc percet, hanem ugyanennyi órát vesz igénybe, nyomasztóan hat az emberre. Ez persze megint csak túlzás, hiszen a tudatos felhasználó nemhogy nullára, de (a kísérletek tanulsága szerint) fél-kétharmados töltöttség alá sem nagyon engedi merülni az akkumulátort. Ráadásul a modern technológia már az akkuk károsodása nélkül is lehetővé teszi a résztöltést, tehát az a hat-nyolc óra valójában csak egy elméleti maximum, de mégis csak ijesztően néz ki a prospektusban…

Focus

Ezt a pszichológiai gátat igyekszik ledönteni a Ford jövőre érkező emissziómentes kompaktja, a Focus Electric, amelynek akkumulátor-csomagja az ismertető tanúsága szerint a kategória jelenlegi eladási bajnokánál, a Nissan Leafnél kétszer gyorsabban, három-négy óra alatt tölthető fel. A gyakorlatban majdhogynem lényegtelen különbség (hiszen az autókat javarészt úgyis otthon, éjszakai áramról töltik az ügyfelek) az átlagember nyelvére lefordítva annyit tesz, hogy ha valaki az irodába megérkezve elfelejtette is a hálózatra kötni autóját, semmi sincs veszve: elég lesz ebédidőben lesurranni a mélygarázsba, és a munkaidő végeztével fel is töltődött a kocsi. Egyszerű, de nyomós érv ez, ami mellé persze a hagyományos autós számára is értelmezhető előnyöket is felsorakoztat a Focus. Ilyen például az alacsony fogyasztás: a Ford pontosan egy százalékkal takarékosabb a már említett Leafnél, bár lássuk be, a 2,375 helyett 2,35 l/100 km-nek megfelelő energiafelhasználás minden hibahatáron belül esik. Sokkal fontosabbnak tűnik, hogy a Focus Electric utasterét – a világon először – 100 százalékban fenntartható, tiszta technológiák felhasználásával alakították ki; az üléskárpitok például újrahasznosított műanyag palackokból előállított REPREVE® szövetből készültek.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.

2 hozzászólás

  1. “tehát az a hat-nyolc óra valójában csak egy elméleti maximum, de mégis csak ijesztően néz ki a prospektusban…”

    Vajon megéljük-e valaha (világégés nélkül), hogy a cégek nem birkaként kezelik az emberiséget, akiknek az általános iskolás matematika is gondot okoz? (költői kérdés)

    1. Magyarország egy kis ország. Mégis egy 200-300 kilométerre hitelesített(!) autóval elég nehéz elképzelni, hogy egy töltéssel leugrik az ember Békéscsabáról a Balatonra, vagy Sopronba, esetleg Nagykanizsáról Nyíregyházára.
    És akkor még nem voltam rosszmájú és nem feltételeztem, hogy ez a lítiumos aksi hasonló, mint ami a mobiltelefonokban és a laptopokban van (mármint ami a technológiát illeti, nem a kapacitást), értem ez alatt, hogy az elméleti maximumot sosem éri el (ahogy a 300 órára hitelesített telefon is csak ha a polcon van, nem fogad hívást és nem nyomogatja senki és a kijelző sem villan fel ez idő alatt is csak 9-10 napig húzza új korában).

    2. Magyarországról elvonatkoztatva, globálisan gondolkodva: Elég nagy távolságok vannak világszerte és most egy sarkított példával említhetném a sokszáz kilométeres kacskaringós sivatagos utakat Arizonában, ahol benzinkút sincs, nemhogy elektromos kút.

    Véleményem szerint nem szokás szerint elhallgatni és elhazudni kéne a gyengeségeket, hanem az előnyeit hangsúlyozzák ki. Például, hogy városi ide-oda szaladgálásnál sokkal jobb még a Smart-tól is.

    + a cikkel kapcsolatos apró korrekció: Már évek óta nincs éjszakai áram, tehát azzal nehezen töltik fel. Legalábbis Magyarországon. Speciális esetekben rendelhető lakossági ügyfeleknek is, de nem jellemző, mivel relé kéne hozzá, ezért leginkább bizonyos gyárakban jellemző. Ott is csak ritkán, mivel amivel az éjszakai kevesebb, annyival drágább a nappali.

    “lássuk be, a 2,375 helyett 2,35 l/100 km-nek megfelelő energiafelhasználás minden hibahatáron belül esik.”

    Ezt 400 Ft-os benzinárat 49 Ft-os kWh árral összevetve számolták ki?

  2. ha megnyitod a fenti oldalt:

    kb 500 Huf az az 2 USD ből fél év autózás !!!???
    100-200kw os auto:nem gond többé a fenntartás/imádom a nagy autokat/

    persze,ha haza mész a motort járatod,pl fűtöd a házad,vagy/ és eladsz a kedves elektromos műveknek!

    persze csodák nincsennek,fél év mulva ujra kell tankolnod,ami ujabb 2 USD be kerül 🙂

    ja,hogy hihetetlen?

    Miket olvasol/ olvasunk?

    ja,hogy a tv ben ez utópia?

    Megnézted kinek az érdekszférájába tartozott a sugárzott adás?
    (miszerint ilyen nincs)

    Biztos h nem manipulált,cenzurázott az adás/sajtó
    Esetleg nem mi lettünk (az egész föld) teljesen agy mosottak?!!!

    Vagy én álmodom a 264 Ft os CHFet!!!!!!!?

    VÁLTOZÁST KÖVETELÜNK!