Pneumobil a sürített levegövel müködő tanulmány autó

A alábbi sorokat és tanulmányt a Metálmobil csapata jutatta el szerkesztőségünknek. Részletes leírást olvashatunk a Pneumobile járművük megépítéséről.

A Tanulmány autó elkészítésének alap ötlete a Bosch Rexroth kft.–től származik, mely versenyt hirdetett a sürített levegövel hajtott jármüveknek. A meghajtást biztosító motor összerekásához szükséges pneumatikus alkatrészeket biztosította a megépítéshez. Ezekől az ipari alkatrészekből kellet nekünk egy olyan pneumatikus motort megépíteni mely hejtált a különbözö versenyszámokban. Ezek a versenysámok:
– Távolsági futam
– Ügyességi verseny
– Gyorsulási verseny
Bevezető

A Metálmobil csapat már 2010 Novemberében megalakült a „Petru Maior” müszaki egyetem halgatóiból, akik megépítettünk egy 3 kerekü Pneumobilt mejel szép eredmény értünk el 2011 Májusában Bosch Rexroth Pneumobil versenyen a távolsági kategoriában II helyezés. 2011 Oktoberében a csapat újraszervezödött Feigi András Alfréd, Lokodi Zsolt, Mátyás Attila, Balázsi Arnold személyeiben vezetötanárunk Ing. Mihai Simon. Már egy jó alap ismerettel rendelkeztünk a pneumatika ezen területén volt kellö tapasztalatunk, és nekivágtunk egy 4 kerekü Qvad kialakításu tanulmány autó megépítésének. A tanulmány autót a verseny követelményeinek megfelelöen kellet megtervezni. Ezt egy müszakí dokumentácíóba kellet bemútatni, mejet a versenybiroság áttanulmányozott. Birálva a műszakí dokumentácíót eldöntötték a versenybírok menjire felel meg a ki írásnak a mi műszaki dokumentácíonk a 100 pontból 100 at kapot tehát telyes mértékben megfeleltünk a ki írásnak.

kormany mű tervek alapján

Váz szerkezete és a kormány mű
A váz szerkezet egyedi tervezésű és kialakítású, acél vázszerkezet mely 30x30x5 mm és 15x15x3 mm zártszelvényekből lett összeheggeszve. A váz szerkezet merev nem építettünk bele lengéscsillapítokat útólag ez nem bizonyúlt a legjobb döntésnek mivel az egyenetlen útszakaszokon kípörgött a huzókerék. A kormánymű az Ackermann geometriai elveket felhasználva lett tervezve, az egyszerüségre és a jól használhatóságra törekedtünk.

A meghajtás és fékrendszer
A meghajtás szintén egyedi tervezésű : 2 drb. kétoldali müködésű pneumatikus munkahenger Ø 100 / 500 ( átmérö 100 mm lökethossz 500mm ), pneumatikus utváltok (szelepek), finom nyomás szabályzó, visszacsapó szelepés és sorolhatnám a további alkatrészeket de azokat majd a motor müködését ábrázoló rajzon. A müködése viszont annál érdekesebb a két munkahenger alternáló mozgást végez, e mozgás lényege hogy mindig csak az egyik munkahenger dolgozik, a munkahengereket egy láncal kötöttük össze mely 2 drb. lánckeréken szalad melyben speciális szabadonfutó csapágyak vannak (CSK 30 PP) ezek segítségével hajtja meg a fötengelyt.

váz szerkezet

Lényege hogy a lineáris mozgásí energiát forgó mozgási energiává alakitsuk . A fötengelytől a meghajtást a kerékhez szintén láccal oldottuk meg. A huzó kerékagyba egy Stumey Archer 8 sebességes agyváltó van beépítve, ez segít a gyorsulásban meg az állandó sebesség fentartásában. Fékrendszerünk két külön rendszerből áll egy első fékrendszer , és egy hátsó fékrendszer külön behúzókról müködtettve. Az első fékrendszer Avid BB 7 a hátsó fékrendszer pedig Avid BB 5 bicigli fékrendszerek.

A motort vezérlő rendszer
A motort egy ugynevezett PLC ( Programmable Logics Controller ) segítségével vezéreltünk . A pneumatikus munkahengerre érzékelök vannak illesztve melyek érzékelik hol is tart a dugatyú. Erre azért van szükség mert a programozható egységből egy adott program használatával befolyásolhatjuk a fogyasztást és a sebességet is pontosabban a gyorsulást. Ez a kis egység úgymond a ” board computer ” a tanulmány autóban. Ennek a kis egységnek a segítségével tudtuk tanulmányozni az autó fogyasztását és probáltuk meg keresni az optimális fogyasztást mindenik versenyszámra külön.

a csapat

A kutatás eredményei és következtetések
Mivel a tanulmány autónk 4 kerekü, alacsonyan van hasmagassága és a sujpontja ezért nagyon stabilnak bizonyult biztonságos sebesség mejel még megülhetö 40 km/h. Fogyasztás szempontjából tanulmányozva a jármüvet érdekes dolgok tárulnak elénk. Üzemanyag tartálya 10 l palack 200 bár nyomáson melyben lehet Nitrogén és Argon, itt oda kell figyelni a gázok áramlási sebességére mivel ez is nagyban befojásolya fogyasztást és a telyesítményt is.

Az eredményekre rátérve teszteltük a járművet különbözö nyomáson.
– 6 bár nyomáson 1 palack átlag 12 km/h sebesség 6,5 km hatótávolság,
– 8 bár nyomáson 1 palack átlag 12 km/h sebesség 8 km hatótávolság,
– 10 bár nyomáson 1 palack átlag 12 km/h sebesség 10 km hatótávolság.

Végsebessége 10 bár nyomáson a számítások szerint, verseny körülmények között sikerült elérni a 38,5 km/h sebességet.

Ezzel a tanulmányautóval sikerült több magyarországi versenyen résztvenni és szép eredményekkel tértünk haza.

1). Magyarország Győr Széchenyi futam – 2012. május 1
Verseny számok megnevezései
– Lemans futam – lényege 45 perc alatt a legtöbb kilométert megtenni a bokszból való kiállás után. A palackcsere a futam közbe engedélyezve.
Elért eredmény: 5 helyezés és Verseny szervezőitől különdíj
a „ Legszervezőbarátabb csapat”

2). Magyarország Eger Bosch REXROTH pneumobil nemzetközi verseny
2012. május 11-13

– Távolsági futam – lényege egy palackkal megtenni a lehető legtöbb kilométert
Elért eredmény: 1 helyezés, 9193 m gurultunk 12.1 km/h átlagsebességek
– Ügyességi futam – az akadálypályán a legrövidebb idő alatt végig gurulni
Elért eredmény: 6 helyezés, 2 kör 1 min 52 sec nagyon szoros küzdelemben, itt megmutatkozott az irányíthatóság és a gyorsulás.
– Gyorsasági futam – egy 640 m szakasz megtétele a legrövidebb idő alatt
Elért eredmény: 7 hely, 32,78 s

A verseny utáni kiértékelő konferencián az általunk megépített autó érte el a legjobb eredményt, ami a versenykiírás követelményeit és elvárásait illeti, vagyis a 100% bol, a 97%-ot ítéltek meg. Jelen nemzetközi versenyen 42 csapat vett részt Lengyelország, Csehország, Románia és a szervező ország Magyarországáról.

3). Magyarország Budapest MVM energiafutam – 22 szeptember 2012

-

– Gyorsaság és távolságfutam Lemans futam: – 30 perc alatt a legtöbbet megtett km Bokszkiállás, palackcsere engedélyezve.
Elért eredmény: 4 helyezés tehnikai okok miatt, ugyanis a szabadon futó csapágyaink gyengének bizonyultak.

A csapatról
Tudni kell a csapatunkról azt, hogy nagyon sok munkát, energiát, idöt fektettünk bele ebbe a projektbe tanulmányba. A csapat két tagja állandó munkahjel rendelkezet és még Mesterképzésre jártak ezekmelett is bevállalták a munkát Feigi András Alfréd, Lokodi Zsolt , a másik két tag államvizsga elött ált nekik sem volt könnjü államvizsgára való készülés tanulás és igy is vállalták a munkát Mátyás Attila, Balázsi Arnold. A munka ideje alatt érezhetö volt a csapat szellem, a közös cél, a csapat munka, és a jokedv. A munka nem csak csapat társakká kovácsolt bennünket hanem barátokká is egy életre.

Akik nélkül nem valosulhatott volna meg ez a Projekt
Elsösorban a Bosch Rexroth kft. majd az egyetem Universitatea „ Petru Maior” , Promax Marosvásárhely, Ungarom Servcom srl. Marosvásárhely, Verestóy Attila Alapitvány Székelyudvarhely, Procam Marosvásárhely, Székely Elöfutár Alaptvány (Forerunner Federation) Amerikai Egyesült Államok, Nordika srl. Székelyudvarhely, Perla Kézdivásárhely.

Ajánlott tartalom

A BMW Group tervezőmérnökei bemutatják a Neue Klasse minden érzékszervet átható élményét

A milánói Salone del Mobile dizájnhét keretében a müncheni központú vállalatcsoport reflektorfénybe gurítja a jövő holisztikus vízióját.