Néhány hónap múlva megjelenhetnek az első magyar fejlesztésű elektromos autók Ausztriában. A Bontino a személyszállítás helyett turisztikai szerepet kaphat - eleinte főként külföldön.

Osztrák kormány segít a hitelezésben a magyar elektromos autó gyártásában.

Néhány hónap múlva megjelenhetnek az első magyar fejlesztésű elektromos autók Ausztriában. A Bontino a személyszállítás helyett turisztikai szerepet kaphat – eleinte főként külföldön.

A Bontino elektromos autó mellett az ausztriai Weizban multifunkcionális töltőoszlopokat is gyárt majd a Brixxon Elektromos Autó Kft. A társaság nem a személyszállításra épít, sokkal inkább az idegenforgalomban szeretne újfajta szolgáltatásokkal megjelenni – mondta a Napinak Horváth Sándor László. A kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint április végéig a töltőállomás kiviteli tervdokumentációja, valamint a töltőoszlopok végleges hardver- és szoftverelemei is elkészülnek. Várhatóan március végén, április elején zárul a Bontino engedélyeztetési eljárása Grazban a TÜV Österreichnél, tavasszal akár meg is kezdődhet a járművek gyártása az osztrák fióktelepen.

A kft. terveinek megvalósításához számos külföldi befektető is jelentős összeggel járulna hozzá, ám szinte valamennyien az elektromos autó hivatalos uniós műszaki minősítéséhez kötik a tőkejuttatást. A Brixxon osztrák, holland és német befektetőkkel is folytat tárgyalásokat, s bár különböző konstrukcióban és feltételekkel, de mindannyian több millió eurónyi tőkét biztosítanának az autó- és a töltőoszlopgyártáshoz.

Az Erste Bankhoz tartozó Steiermärkische Bank osztrák állami garanciavállalás mellett már jóváhagyta egy 1,5 millió eurós kölcsön folyósítását a Brixxonnak (Napi, 2008. december 19.). Ez az összeg elegendő a gyártás beindításához, és a társaság az idei évre tervezett 2,6 ezer járművet akkor is elő tudja állítani, ha csak áprilisban indulna meg a gyártás. Több országból is számos vállalat érdeklődik a magyar fejlesztésű elektromos jármű iránt, a cégek elsősorban idegenforgalmi szerepet szánnak a Bontinónak: nagy számban hasznosítanák az autót például a spanyol tengerparti turisztikai övezetekben.

A Brixxon üzleti tervében 2013-ig mintegy 50 ezer Bontino gyártását irányozza elő, a saját energiaigényét napelemekből, a járművek töltését pedig hálózati forrásból fedező töltőoszlopokból pedig évi néhány ezer darabot gyártanának. Az előzetes megrendelésekkel sem állnak rosszul: 2009-ben Weizban elkészülő autókra már most megvannak a vevők – mondta Horváth.

A kft. saját töltőállomás-hálózat kiépítését is tervezi: a környezetbarát kutak az autók töltése mellett turisztikai funkciókat is ellátnának. Helyet kaphatnak az állomásokon éttermek, irodák, konferenciatermek is. Miután magas a létesítmények beruházási költsége, a 3-4 millió euró körüli összeg biztosításához további tőkebevonásra lesz szükség. Az ügyvezető szerint Ausztriában ugyan már kijelölték azt a területet, ahol az első ilyen töltőállomást felépíthetik, azonban leghamarabb csak az év második felében kezdődhetne meg a kivitelezés. A beruházás költségeinek legkevesebb 80 százalékát uniós pályázati forrásokból fedeznék.

Ajánlott tartalom

Karcsúsít a JYSK: évi több tonna alumíniumot és több mint 40 konténert spórolnak meg

Változás jön a JYSK bizonyos termékeinél: a dán vállalatnál a paplanokat ezentúl máshogyan csomagolják, ezzel annyit helyet spórolnak meg, hogy évente több mint 40 konténerrel kevesebbet használnak majd. A kerti székekről pedig eltűnik egy alumínium díszítő elem, amivel évente 22 tonnával csökken a felhasznált alumínium mennyisége.