Nicaragua kínai kivitelezésű Panama-csatornája

A Panama-csatornának hamarosan konkurenciája akad a térségben.

A nicaraguai törvényhozás ugyanis jóváhagyta azt a tervet, amely 40 milliárd dollár beruházással építi meg a közép-amerikai országot a Csendes-óceán és az Atlanti-óceán között átszelő kereskedelmi vízi utat, alig 600 kilométerre északra elődétől. A bejelentés akkor látott napvilágot, amikor a Panama-csatorna megépülésének jövőre esedékes 100. évfordulójára készül, nagyszabású szélesítési munkálatokkal, írja az energiacentrum.com.

A Panama-csatorna jelenleg 5%-kal részesedik a világkereskedelem átmenő forgalmából. Nicaragua legalább ennyit szeretne szakítani azzal, hogy a csatorna 800 kilométerrel csökkentené a tengeri távolságot New York és San Francisco között. Hívei szerint az új csatorna megduplázná Latin-Amerikai egyik legszegényebb országának 1 főre jutó GDP-jét.

Az építkezés a tervek szerint 11 évet venne igénybe, 40 ezer munkahelyet teremteni. Egyelőre a pontos útvonala nem ismert, hat különböző terv közül döntenek majd a 200 kilométeres vízi út megépítésekor. Terveznek mellette egy „száraz folyosót” is, vasúttal, kikötőkkel és repülőterekkel is. Az építés kivitelezője a hongkongi bejegyzésű Chinese HK Nicaragua Canal Development Investment, amely egyben 50 évre megkapja a csatorna koncesszióját is. A megállapodás értelmében a kínai cég az első 10 évben évente 10 millió dollárt fizet a managuai kormánynak, majd egy emelkedő százalékot a csatorna bevételeiből. Az 51. év lejártában Nicaragua a csatorna teljes jogú tulajdonosává válik.

A kormány által hangoztatott előnyök ellenére, akadnak szép számmal, akiknek nem tetszik a terv üzleti, környezetvédő körökben, sőt, tiltakoznak az őslakosok képviselői is. Szemére vetik például Daniel Ortega elnöknek, hogy egy olyan „gyanús” kínai cégnek „zálogosítja el” az országot, amelynek létrehozóját, Wang Jing ügyvédet senki sem ismeri. Ugyancsak bírálják a tervet azért, mert az építőknek szabad kezet ad Nicaraguai vizeinek elterelésére. A környezetvédők arra hívják fel a figyelmet, hogy a lehetséges hat útvonal közül öt a nagy Nicaragua-tavon keresztül vezetne, amelyet az ország természetes ivóvíz-tartalékának tekintenek. A nicaraguai parlament azonban a várható gazdasági előnyöket részesítette előnyben az aggodalmakkal szemben.

Ajánlott tartalom

Karcsúsít a JYSK: évi több tonna alumíniumot és több mint 40 konténert spórolnak meg

Változás jön a JYSK bizonyos termékeinél: a dán vállalatnál a paplanokat ezentúl máshogyan csomagolják, ezzel annyit helyet spórolnak meg, hogy évente több mint 40 konténerrel kevesebbet használnak majd. A kerti székekről pedig eltűnik egy alumínium díszítő elem, amivel évente 22 tonnával csökken a felhasznált alumínium mennyisége.