Miből készül a hamburger hús?

A Beef Products Inc., az Egyesült Államok egyik legnagyobb húsgyártója beperelte az ABC televíziós csatornát, és 1,2 milliárd dolláros (264 milliárd forint) kártérítést követelnek.

A cég szerint a média komoly károkat okozott nekik azzal, hogy terméküket, melyet a legtöbb gyorsétterem és iskolák is hamburgerhús alapanyagként használnak, „rózsaszín masszának” (pink slime) hívták riportjaikban. A hivatalosan sovány marhahúsnak nevezett készítmény maradékokból készül, például a csonthoz tapadt húsdarabokból. Ezeket a hentesek és éttermek nem tudják felhasználni, ezért fizetnek azért, hogy üzemekbe szállítják, péppé zúzzák és keverik a húst, majd ammónium hidroxiddal fertőtlenítik, lefagyasztják, és ezt használják fel a legtöbb hamburgerben húspogácsaként az USA-ban. A Beef Products azért a Disney tulajdonába tartozó ABC-t pereli, mert véleményük szerint a csatorna hírműsorai heteken keresztül „hadjáratot” folytattak a cég ellen, és több mint 200-szor nevezték pink slime-nak terméküket. Többek között Jamie Oliver is tiltakozott az eljárás ellen, az ABC pedig leadta a sztárséf bemutatóját arról, hogyan készül a pink slime.

a hús

A hír óriási botrányt keltett, és hatására több gyorsétteremlánc, közöttük a McDonald’s is gyorsan bejelentette, hogy mostantól nem rendelnek hasonló eljárással feldolgozott marhahúst. A Beef Products a rendelések csökkenése miatt négy üzeméből három bezárására és 700 alkalmazott elbocsátására kényszerült. A gyártó a Wall Street Journal-ban vásárolt teljes oldalas hirdetésekkel próbálta meg visszaállítani hírnevét, szerintük a média gusztustalan, egészségtelen folyadékként ábrázolta termékünket, mintha nem is húsból készült volna. Igyekeztek hangsúlyozni, hogy az ammónia teljesen ártalmatlan anyag, melyet a húsmaradékban gyakran megtalálható baktériumok elpusztítására használnak. Jogi szakértők szerint a húsgyártónak nincs sok esélye a per megnyerésére, mivel nincs ehhez hasonló precedens ítélet. A Beef Products-nak bizonyítania kéne, hogy a csatorna tudatosan hamis információt közölt nézőivel, erre azonban semmilyen bizonyíték nem áll rendelkezésükre.

Ajánlott tartalom

Karcsúsít a JYSK: évi több tonna alumíniumot és több mint 40 konténert spórolnak meg

Változás jön a JYSK bizonyos termékeinél: a dán vállalatnál a paplanokat ezentúl máshogyan csomagolják, ezzel annyit helyet spórolnak meg, hogy évente több mint 40 konténerrel kevesebbet használnak majd. A kerti székekről pedig eltűnik egy alumínium díszítő elem, amivel évente 22 tonnával csökken a felhasznált alumínium mennyisége.