Új vizekre evez az Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem – ezt ráadásul olyannyira kell szó szerint venni, hogy Hollandiában vízre száll és meg is méretteti magát hamarosan a hallgatók által készített hajó. Treszkai Alizzal beszélgettünk, aki a csapat marketinges ügyeit intézi.

Mi az: napelemes és elektromos hajtású? A BME hajója!

Új vizekre evez az Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem – ezt ráadásul olyannyira kell szó szerint venni, hogy Hollandiában vízre száll és meg is méretteti magát hamarosan a hallgatók által készített hajó. Treszkai Alizzal beszélgettünk, aki a csapat marketinges ügyeit intézi.

– Honnan indult a Solar Boat Team?

– 2014-ben a Gépészmérnöki Kar három gépészmérnök hallgatója alapította a csapatot, mely azzal a céllal jött létre, hogy egy kizárólag napenergiával működő, ember által vezetett, teljesen elektromos hajtású hajót tervezzen és építsen, és ezzel a járművel 2016-ban a Hollandiában és Monte-Carlóban megrendezendő Dutch Solar Challenge Világbajnokságon sikerrel szálljon versenybe.

– Manapság rengeteg versenyen próbára tehetik gyakorlati tudásukat a hallgatók. Miért ezt a vizes kihívást választottátok?

– Ezen a versenyen sem a Budapesti Műszaki Egyetem hallgatói, sem más magyarországi csapat nem indult még, első csapatként hatalmas a kihívás és tét, rajtunk múlhat a verseny teljes jövője az országban. Földrajzilag és technológiailag is nagy lépés eddigi tapasztalatainkhoz viszonyítva. A Műegyetemen jelen van az a tudás, ami egy ilyen hajó tervezéséhez szükséges, csapatunk tagjainak lelkesedésén kívül az oktatói támogatás sem marad el.

– Milyen szempontok szerint dolgoztok a hajón?

– A verseny előírásai mellett a már évek óta versenyző csapatok megoldásait is tanulmányoztuk. Mivel első alkalommal veszünk részt, nem egy részegység fejlesztésére összpontosítottunk, hanem a teljes jármű biztos működtetése a cél. Újdonság és jelentős szakmai kihívás ugyanakkor a hydrofoil, úgynevezett szárnyas hajó tervezése, melyet a tapasztalt csapatok sem mindig vállalnak. Miután versenyjárműről van szó, amelynek energiahatékonysága is kulcsfontosságú, ezért az alacsony tömeg, csekély ellenállás, az elérhető legjobb hatásfokú rendszerek beépítése a cél. Miután számos elemet magunk készítünk, gyártástechnológiai szempontból célszerűségre, hatékonyságra törekszünk.

– 2014-ben alakult a csapat, a versenyig számítva alig két hónapotok van. Melyek a következő időszak feladatai?

– A hajótest és kettős C alakú szárny külső héjának formájától a belső teherhordó szerkezeten át a gyártástechnológiáig megszülettek a tervek, valamint a szükséges alapanyagokat és gyártó eszközöket biztosító partnereket is felkutattuk.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A GTKB Ganz fejleszti buszgyártási képességét

A GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. fejleszti buszgyártási képességét, egyebek közt új innovatív vezérlőrendszert hoz létre a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) Plusz forrás felhasználásával - közölte a társaság az MTI-vel.