Megváltozhat a bioüzemanyag-piac

Az Európai Bizottság azt tervezi, hogy visszafogja az élelmiszer alapú bioüzemanyagok előállítását, mivel azok akár több kárt is okozhatnak, mint hasznot.

Az EU célja, hogy 2020-ig a közlekedéshez használt üzemanyag szükséglet 10%-át megújuló forrásokból fedezzék, írja a kitekinto.hu. Az Európai Bizottság a következő hónapokban javaslatot tesz arra, hogy az élelmiszer alapanyagból készülő bioüzemanyagok aránya 5% legyen, a további 5% alapanyagául pedig például hulladék szolgáljon. Ez utóbbi kategóriát második és harmadik generációs bioüzemanyagoknak nevezik. Így sor kerülne az élelmiszer alapanyagból (búzából, repcéből, pálmaolajból, cukorból) előállított első generációs bioüzemanyagok mennyiségének korlátozására. Az élelmiszer-alapanyagból készülő első generációs bioüzemanagyok ugyanis nagymértékben járulhatnak hozzá a mezőgazdaság és az élelmiszeripar átalakulásához.

Sőt jelentős élelmiszerár dráguláshoz is vezethet ezeknek a terjedése. Erre a következőképpen reflektált Jarosław Kalinowski Európai Parlamenti képviselő, a mezőgazdasági szakbizottság tagja: „Támogatom az Európai Bizottság terveit. Ha a bioüzemanyagok a mezőgazdasági termékekkel és élelmiszerekkel versenyeznek, az megdrágítja az élelmiszereket”. Jo Leinen EP képviselő, a környezetvédelmi szakbizottság tagja szintén üdvözölte az Európai Bizottság terveit, mivel a bioüzemanyagok előállításának kritériumai közé szerinte a környezeti és társadalmi hatásokat is be kell emelni. Hozzátette viszont, hogy az EU-nak nem szabad egyik végletből a másikba esnie, és egy ilyen döntést körültekintően kell meghozni. A bioüzemanyagok előállítói viszont attól tartanak, hogy a változások hátrányosan értintik majd a még fiatalnak számító ágazatot, és több ezer munkahely szűnhet meg. Mivel a 10%-os célkitűzés nem változik, továbbra is lesz kereslet a bioüzemanyagokra, véli Jo Leinen, aki szerint a második és harmadik generációs bioüzemanyagokkal kapcsolatos kutatást is támogatni kell. „A bioüzemanyagot gyártó cégek már felkészülhettek volna a változásra, mivel már 2009-ben felmerültek aggodalmak a földhasználat közvetett hatásaival kapcsolatban” véli Bas Eickhout zöldpárti EP képviselő a környezetvédelmi és a mezőgazdasági szakbizottság tagja. Szerinte azok az ágazatok, amelyek befektettek a legújabb technológiákba, profitálnak majd a változásokból.”

Ajánlott tartalom

A német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak

A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni tervezett uniós védővámot, mivel megítélése szerint az a technológiai együttműködés akadályozásával mindkét félnek ártana.