Az olaszországi Lecco városában reggelente mintegy 450 kisiskolás "száll fel" a város 17 különböző iskolabusz útvonalán haladó "lábbuszok" valamelyikére és gyalogol együtt társaival az iskolák kapuihoz, így vigyázva egyszerre környezetükre és saját egészségükre is.

“Marcia sulla Scuola”, avagy iskolai “lábbuszok” a környezetszennyezés ellen

Az olaszországi Lecco városában reggelente mintegy 450 kisiskolás “száll fel” a város 17 különböző iskolabusz útvonalán haladó “lábbuszok” valamelyikére és gyalogol együtt társaival az iskolák kapuihoz, így vigyázva egyszerre környezetükre és saját egészségükre is.

Szembekerülve a gyermekkori elhízás, a forgalmi dugók és az üvegház-hatású gázok növekvő mennyiségének problémáival, az olaszországi Comói-tó déli csücskében található Lecco város egyik környezetvédő csoportja 2003-ban radikális ötlettel állt elő: Menjenek a gyerekek gyalog az iskolába!

Így született meg a sofőrrel felszerelt, ám jármű nélküli “lábbusz” ötlete. Reggelente fluoreszkáló sárga mellénybe bújt alkalmazottak és önkéntes szülők vezetésével indulnak a gyerekek a városi általános iskolákba.      Az útvonalak legtöbbje egy kilométer hosszú, és a lábbuszok eddig több mint 160 ezer kilométernyi autózást helyettesítettek, ezzel megakadályozva, hogy üvegház-hatású gázok tonnái kerüljenek a levegőbe, közölte Dario Pesenti, a város környezetvédelmi felelőse. A lábbuszok éves költségvetése 20 ezer dollár (4,3 millió forint). Az olasz kormány gondoskodik a “menetelő” gyerekek balesetbiztosításáról, akik a gyaloglás közben még olyan közszolgálati feladatokat is ellátnak, mint a tilosban parkoló autók figyelmeztetése, és a kutyapiszkot fel nem takarító gazdák megbüntetése – olvasható az International Herald Tribune hasábjain.

“Találkozom a barátaimmal, és különlegesnek érezzük magunkat, mert tudjuk, hogy amit teszünk, az jó a környezetünknek” – mondta a lábbuszozásról egy kilenc éves kisfiú, akit korábban szülei fuvaroztak az iskolába. A “lábbuszoknak” más-más neveket adtak a kisiskolások, így a temető mellett elhaladót például “halott-busznak” keresztelték el.

A program alapítója, Agosto Piazza szerint azonban, a városban még mindig az “autók uralkodnak”. Ennek oka, hogy egy családon belül a gyerekek sokszor más-más iskolába járnak, vagy lakóhelyük kiesik a lábbuszok útvonalából, vagy esetleg hátizsákjaik túl nehezek a gyalogláshoz, így a munkába siető szülők inkább kirakják őket az iskolánál.

Míg 1969-ben az amerikai diákok 40 százaléka ment gyalog iskolába, addig a szövetségi kormány egy 2001-es felmérése már csak 13 százalékról számolt be. Lecco járóbuszai voltak az elsők Olaszországban, ám később több száz “jármű” bukkant fel szerte Európában, legutóbb pedig már Észak-Amerikában is. Az Egyesült Államok néhány államában tavaly bevezetett járóbusz programok a Biztonságos utak az iskolákba elnevezésű törekvés részét képezték, mely állami pénzből “bátorította” a gyerekeket a gyaloglásra és kerékpározásra.

Habár a gyárak szén-dioxid-kibocsátása már mindkét kontinensen csökkent, az Egyesült Államokban az üvegház-hatású gázkibocsátás majdnem egyharmadáért, az Európai Unió országaiban pedig 22 százalékáért a tömegközlekedés a felelős. Sokan mégis az autó mellett döntenek. Az egygyermekes családok nem szívesen engedik el egyedül kisgyermeküket, az iskolabuszok száma az intézmények alacsony költségvetése, illetve a benzinárak növekedése miatt lecsökkent, valamint a szabad iskolaválasztás miatt, a gyerekek olykor nagyon messze kerülnek lakóhelyüktől.

A legnagyobb probléma azonban még mindig az, hogy a gyermekek szüleik életformája miatt válnak maguk is autó-függővé – mondja Roger L. Mackett a londoni College Egyetem közlekedési tanulmányokkal foglalkozó központjának professzora.

Ajánlott tartalom

Feleslegessé vált mobiltelefonokat gyűjt az Auchan

Az Auchan Magyarország is csatlakozik ahhoz az akcióhoz, amelynek célja, hogy minél több, már nem használt mobilkészüléket, GPS-t, tabletet és ezekhez használt töltőt, kábelt gyűjtsenek vissza a magyar háztartásokból, elősegítve ezzel a körforgásos gazdaságot - közölte a vállalat hétfőn az MTI-vel.