Levegővel hajtott autó – lesz ebből valaha valami?

A sűrített levegőben tárolt energiával tiszta üzemű, olcsón „megtankolható” autókat lehetne hajtani. Miért nem ilyenekkel jár akkor az emberiség?

A sűrített levegővel hajtott járművek története egyidős a motorizációval. A XIX. század második felében főleg bányamozdonyok hajtására terjedt el ez a tűzbiztos technológia, de egy időben a párizsi villamost is levegő hajtotta. A sűrített levegőt használták tengeralattjárók mozgatására is, a torpedók hajtására pedig egész sokáig nem is használtak mást. Angliában 1903-ban még légautó-gyártó vállalat is alakult, de a londoni Liquid Air Company nem sokáig maradt életben. A nyomatékszegény légautókat és a drága újratöltést nem kedvelték meg a benzin- és gőzmotoros kocsikkal is ez idő tájt ismerkedő emberek.

A technológia legnagyobb problémája manapság már más, hiszen a nyomaték megfelelő áttételezéssel megnövelhető, a légsűrítés akár megújuló energiával is olcsón megoldható. A gondot inkább a nyomás alól szabaduló levegő erős lehűlése jelenti. Ha a sűrítéskor keletkezett hőt nem „adjuk vissza” a rendszernek valahogy, pazarló is lesz a léghajtás és fagyveszély is jelentkezik a legváltozatosabb pontokon. További probléma, hogy a légmotor legalább olyan zajos, mint amilyen környezetbarát.

Menekülő ember

A sci-fi irodalomban ritkán, de fel-felbukkan a sűrített levegős hajtás, mint a jövőbeli tiszta autózás technikája. Kevesen tudják, de a Menekülő ember című film (Schwarzeneggerrel a főszerepben) Stephen King regénye alapján készült – még kevesebben tudják, hogy a könyvben egész sokat szerepelnek a sűrített levegős kocsik. Az elszennyezett levegőjű jövőbeli Amerikában a belsőégésű motor luxusa a rendőrség számára lesz fenntartva, a köznép több munkahengeres sűrített levegős autóval jár, legalábbis King regénye szerint.

Időről időre azért máig előkerül a levegővel hajtott autó ötlete. Talán a legsikeresebb, vagy inkább legtovább jutott próbálkozás egy Franciaországban indított vállalat fejlesztése. Az MDI egészen működő prototípusokig eljutott, jelenleg az indiai Tatánál próbálják tökéletesíteni a technikát. Íme, 2008-ban már így száguldott a sűrített levegős autó:

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.