Kétszer két sávos kerékpáros szupersztrádát építenek a svédek

Világújdonság lesz, ha megépül Svédország harmadik legnagyobb városa, Malmö és a közelében fekvő egyetemi város, Lund között az első négysávos biciklisztráda.

A két skandináv település nem olyan híres kerékpárforgalmáról, mint a szomszédságban található dán főváros, Koppenhága, pedig a statisztikák szerint hasonló közlekedési mentalitású polgárok lakják, írja a kerekagy.blog.hu. Lundban a helyiek 60 százaléka kerékpározik, vagy a tömegközlekedést használja, Malmö pedig idén elvitte a legkerékpárbarátabb város címét Stockholm és Göteborg elől. A legújabb tervek hosszú távon is bebiztosíthatják Malmö első helyét a versenyben. A város 30 millió svéd koronás, azaz alig több mint 1 milliárd forintos beruházást tervez, amely összeköttetést teremt a húsz kilométerre lévő Lunddal. A beruházás egy kétszer két sávos kerékpáros szupersztráda lesz. A svéd közlekedési hatóság mát letette az asztalra a terveket és a háttértanulmányt. A nyomvonal a vasúttal párhuzamosan futna, amivel jelentősen csökkenthetőek a költségek, hiszen a terület kisajátítására már nem kell költeni. A kétszer két sávos kerékpárúton nem lesznek kereszteződések, csak az autópályákhoz hasonló lehajtók, a rosszabb időjárási viszonyok közötti gyors haladást pedig két fajta, cserjékből, fákból, illetve szilárd árnyékoló lapokból álló szélárnyékolás segíti. A munka befejezését 2020-ra ígérik. A tervekről beszámoló treehugger.com szerint az Észak-Európában eddig létrehozott infrastrukturális beruházásoknak köszönhetően évente 30 százalékkal nő a biciklizők aránya, és ezzel párhuzamosan 5 kilométeres táv alatt jelentősen csökken az autóhasználat.

Ajánlott tartalom

A vizek sótartalmának növekedése evolúciós változásra kényszeríti a planktonikus szervezeteket

A HUN-REN Ökológiai Kutatóközpont munkatársai folyamatosan vizsgálják, hogy az emberi tevékenység, illetve az emiatt zajló klímaváltozás milyen változást okoz a környezeti feltételekben, és hogyan reagálnak erre az élőlények.