Kegyvesztett lett a bioüzemanyag

A tudósok körében évek óta erősödött a konszenzus, hogy a bioüzemanyag nemcsak azért nem segít egy fenntarthatóbb életvitel kialakításában, mert elvonja az élelmiszeripartól a növényeket, de azért sem, mert az úgynevezett ”közvetett talajhasználata” erdőségek pusztításához járul hozzá, amennyiben azok helyébe agrárültetvényeket telepítenek.

Júliusban az Európai Parlament ökológiai szakbizottsága elfogadta ezt a nézetet. Többé nem fogja felpörgetni az etanolszektort a törvényileg előírt gyártási volumen, írja a piacesprofit.hu. Várhatóan szeptemberben terjesztik a Parlament teljes plénuma elé a kérdést. Ha ott is megszavazzák a bioetanol tulajdonképpeni leminősítését, ennek fényében szinte biztosan búcsút mondhatnak a gazdák a busás állami támogatásoknak (legfeljebb annak gyérebb verziója maradhat érvényben). Az új javaslat már csak 5,5 százalékban szabná meg az üzemanyagokban előírt kötelező etanol-hányadot (a 2008-ban bevezetett, 2020-ig elérendő 10 % helyett).

A kérdést azonban nem fogják ilyen egyszerűen rendezni a tagországok, hiszen nagy a megosztottság, az etanol-termelő államok nyilvánvalóan újfent a régi rendszer megőrzése mellett fognak kardoskodni. Mint tették eddig is.

Eközben az Egyesült Államokban is szorongatják a szektort. Egy fellebbviteli bíróság nemrég kimondta, hogy az etanolgyártók is a légszennyezést szabályozó szövetségi törvények hatálya alá tartoznak, annak dacára, hogy a Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) 2011-ben 3 évre mentességet adott az ilyen üzemeknek (valamint a famegmunkáló- és papírgyáraknak).

Az érintettek azért kapták meg az ideiglenes mentességet az EPA-tól, mert az állami szerv további tudományos vizsgálatokat akart végeztetni a növények égetése és az üvegházhatás kapcsolatáról. Amikor a zöldek nem értenek egyet valamely EPA-rendelettel, rendszerint feljelentik az ügynökséget a bíróságon – így működik az amerikai demokrácia. E peres ügy folyományaként adott nekik igazat a bíróság.

A hazai bioetanol gyártás létkérdés a mezőgazdaságnak

A magyar mezőgazdaságban újra munkahelyeket teremtő bioetanol gyártás társtermékei valódi megoldást jelenthetnek a takarmányimport csökkentésében. A bioetanol iparág vezető képviselői a bioetanol adókedvezményének fenntartására és növelésére ösztönzik a mindenkori magyar kormányt, annak érdekében, hogy a hazai gyártású zöld üzemanyagra támaszkodva csökkenthető legyen hazánk kőolajimport függősége.

Ajánlott tartalom

Több hibrid autót helyeztek forgalomba Németországban, mint tavaly ilyenkor

Közel ötödével nőtt áprilisban az újonnan forgalomba helyezett autók száma Németországban az egy évvel korábbihoz képest. Ezen belül az akkumulátoros elektromos autók forgalomba helyezése nem növekedett, a dízeleké viszont meghaladta az átlagot a gépjárműnyilvántartó hivatal, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) hétfői jelentése alapján. A járműkategóriák között továbbra is a SUV-kivitel részaránya a legmagasabb.