Jöhetnek az önkiszolgáló földgázkutak az autósoknak

Önkiszolgáló CNG, vagyis sűrített földgáz-töltőállomások épülhetnek a jövőben a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által kiadott rendelet értelmében – közölte a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület szerdán az MTI-vel.

Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke nagyon fontos változásnak nevezte a rendelkezést, hiszen a járműveket a jövőben kiszolgáló személyzet nélkül is tölthetik, így a töltőállomások fenntartási költsége csökken. Szakképzett üzemeltető alkalmazottakra azonban szerinte továbbra is szükség lesz.

Az új szabályozás révén csökkenhetnek a gázközlekedésre rakodó költségek a töltőinfrastruktúra kialakításánál és a járművek kötelező vizsgáztatásánál is. Ennek köszönhetően még vonzóbbá válhatnak a hazai autósok számára a sűrített földgáz-hajtású autók. Magyarországon jelenleg 8 nyilvános CNG-töltőállomás üzemel, de az MGKKE arra számít, hogy 2016-ban a töltőpontok száma akár meg is duplázódhat, 2017-ben pedig további 50 töltőállomás is megjelenhet.

Az NGM rendelete értelmében a CNG-üzemű járművek gázrendszerét 4 évente kötelező felülvizsgálni, a töltőberendezésekre és a járművek gáztartályaira vonatkozó, korábban érvényben lévő kötelező szétszerelés viszont megszűnt. A CNG – nem azonos az LPG néven ismert autógázzal – 200 bar nyomásra sűrített metángáz, amely lehet földgáz vagy megújuló forrásból származó kísérőgáz is. Molekulaszerkezete miatt a metán égésekor sokkal kevesebb káros anyag fejlődik, és kevesebb szén-dioxid keletkezik, mint más hajtóanyagok esetében.

A CNG meghajtású járművek szén-dioxid-kibocsátása a dízelmotorokénál mintegy 10 százalékkal, a benzinmotorokénál 25 százalékkal alacsonyabb. A metángázzal hajtott motorok szilárdrészecske-kibocsátása szinte nulla, nitrogén-oxid-kibocsátása pedig a szigorú EURO6 norma előírásai által megszabott határérték alatt marad.

Ajánlott tartalom

A Scania újabb megoldásokkal bővíti elektromos tehergépkocsi kínálatát

Két új elektromos meghajtás és 6×4-es bogie kialakítás az extra vontatóerő érdekében.