Kezdőlap / Technológiák / Épületek / Becslések szerint évente 50 szélturbina ég le Németországban
Tudj meg többet: Szélenergia

Becslések szerint évente 50 szélturbina ég le Németországban

Nem igazán lehet tudni, hogy az egyes berendezések milyen gyakran vannak karbantartva és hibásodnak meg.

A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nincsenek statisztikák arra vonatkozóan, hogy a németországi szélkerekek milyen gyakran hibásodnak meg vagy égnek le. Így pedig nem lehet tudni, hogy elegendőek-e a meglévő karbantartások és hiányoznak-e az ellenőrzések. Amennyiben egy szélkeréken tűz üt ki, akkor a közvetlen környezete életveszélyessé válik és a tűzoltók is legfeljebb tehetetlenül szemlélhetik az eseményeket. Amit megtehetnek, az a tűz eloltása a lehulló darabok esetében és a környék lezárása 500 méteres körzetben. A berendezéseken elhelyezett tűzoltó rendszerek segíthetnének, de még nem terjedtek el és nem számítanak szabvány megoldásnak. Ezért gyakori, hogy a gyártók maguk döntenek e rendszerek felszereléséről, hogy így akadályozzák meg a nem ritkán milliós károkat. Az is problémát jelenthet, ha például egy rotorlapát esik le vagy egy szélkerék ledől. Wolfram Axthelm, a Szövetségi Szélenergia Szövetség (BWE) képviselője közölte, hogy szerencsére ilyesmi nagyon ritkán történik. 2005 óta 79 káreseményt regisztráltak, a többségük tűzeset volt. A kiváltó okok között szerepeltek a szerelők figyelmetlenségei, a villámcsapások és réztolvajok tevékenysége. Jelenleg ugyanakkor nincsen káreset-adatbázis és azt sem lehet tudni, hogy az idősebb berendezések hajlamosabbak-e a meghibásodásokra. A BWE abból indult ki, hogy országosan évente körülbelül 10 ilyen eset történhet. Axthelm szerint ez egy rendkívül alacsony szám, tekintve, hogy az európai uniós tagállamban 30 000 szélkerék van felszerelve.

A TÜV úgy vélte, hogy évente akár 50 káreset is bekövetkezhet a szélkerekek esetében. A berendezésekkel szemben kritikus civilszervezetek viszont több mint 160-ra becsülték az évente bekövetkező események számát, s azok között vannak az olajszivárgások és a halálos munkahelyi balesetek is. A TÜV álláspontja az volt, hogy a szélkereket ugyanolyan gyakran kellene ellenőrizni, mint például a benzinkutakat és a felvonókat. S erre Joachim Büchler, a TÜV ügyvezetője szerint különösen azért van szükség, mert a berendezések egyre közelebb kerülnek az utakhoz és a lakott területekhez.

Ajánlott tartalom

Túl sok területet erodálnak a napelemek?

Az EU Közös Kutatóközpontja (Joint Research Center) összefüggő adatsorokat hozott létre, hogy leírhassák a blokk …