Elektromos autókkal a fűtés okozta légszennyezés ellen

Immár a harmadik levelet írta a Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek a Levegő Munkacsoport annak érdekében, hogy Magyarországon senkinek se kelljen választania a fagyhalál és embertársai mérgezése között.

A civil szervezet azt kérte, hogy a kormány a jelenleginél jóval nagyobb összeget fordítson a rászorulók fűtési támogatására, a lakossági égetés okozta levegőszennyezéssel kapcsolatos felvilágosításra, valamint a hatóságok képzésére és megerősítésére. A Levegő Munkacsoport azt is kimutatta, hogy a szükséges ráfordítás – évente mintegy 20 milliárd forint – töredéke a légszennyezés csökkenéséből várható haszonnak, ami évi több száz milliárd forintra tehető. A ráfordítás csekély hányada volna az éves állami költségvetésnek.

A miniszter mindeddig nem adott kielégítő választ, legutóbbi levelében pedig a következőt írta: „Továbbá felhívjuk a figyelmet arra a kisméretű szálló por csökkentése szempontjából jelentős előrelépésre, mely szerint a Kormány közelmúltban hozott döntése alapján az idei költségvetésben 2 milliárd forint, a tervek szerint jövőre pedig 3 milliárd forint kerül biztosításra a tisztán elektromos hajtású személy- és kishaszon gépjárművek beszerzésének támogatására.” Ez a válasz a Levegő Munkacsoport szerint értelmezhetetlen, hiszen az emberi egészséget leginkább veszélyeztető légszennyező anyagok, a rendkívül apró részecskék (PM2,5) 74 százalékának kibocsátásáért felelős lakossági tüzelés hatásait az elektromos autók elterjesztése semmiképp nem tudja ellensúlyozni.

A Levegő Munkacsoport újabb levélben kérte a minisztert: mindannyiunk egészsége érdekében kezdeményezze, hogy a kormány többszörözze meg a szociális tűzifára fordított összeget, valamint fordítson elegendő forrást a szemétégetés veszélyeinek ismertetésére a lakosság körében és a hatóságok képzésére.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.