Drasztikusan drágul az elektromos autók töltése! De van megoldás!

Az egyik legnagyobb európai hálózattal rendelkező Ionity vállalat hazai töltőállomásain új elszámolási rendszert kíván bevezetni január 31-től.

A tervek szerint az eddigi fix díjazás helyett 280 Ft-ot kell fizetni 1 kWh-nyi töltés után azoknak, akik a vállalat ultragyors töltőit veszik igénybe Magyarországon. Ez az árnövekedés sok e-autós számára kedvezőtlen hír, de van megoldás arra, hogy továbbra is kedvező feltételek mellett töltsük fel elektromos autónkat.

MI IS AZ AZ IONITY? ÉS MI INDOKOLJA A DRÁGULÁST?

A BMW, a Daimler, a Volkswagen és Ford közös elektromos autótöltésre szakosodott projektcégének létrehozása hátterében két fő ok állt: Nem volt elegendő csupán az elektromos autók fejlesztésére koncentrálni, szükséges volt azok háttérinfrastruktúráját képező töltők fejlesztése is. A nagyobb távolságok leküzdéséhez és a folyamatos utazás biztosításához szükségessé vált a speciális gyorstöltők megalkotása, ami lehetővé teszi, hogy nagyobb „kötelező pihenő” nélkül tudják a tulajdonosok elektromos autóikat használni. Az európai nagy autógyártók sokáig nem foglalkoztak olyan intenzíven az elektromos autók fejlesztésével, mint a Tesla, vagy japán konkurenseik, így lemaradásba kerültek ezen a piacon. Mindezért felismerték, hogy a keletkezett versenyhátrányukat csak közös erővel számolhatják fel. Mind az amerikai, mind a távol keleti cégek rohamléptekben fejlesztették gyorstöltőiket és fedték le az európai főbb közlekedési gócpontokat. A fentiek hatására a konzorcium 400 db ultragyors, 350 kW teljesítményű CCS (Combined Charging System) villámtöltőből álló hálózatot kíván létrehozni, melyből 203 db már el is készült, 52 db pedig jelenleg is épül. Hazánkban ezekből eddig 3 db üzemel: az M1-es autópálya menti bábolnai kitérőnél, illetve az M7-es Váli Völgyi és a balatonkeresztúri pihenőjében.

Az Ionity által biztosított gyorstöltés ezidáig 8 €-ba, nagyjából 2700 Ft-ba került függetlenül attól hogy mennyi energia került vételezésre. Január 31-et követően viszont kWh- alapú lesz az elszámolás, így általánosan 0,79 €-ba, azaz 280 Ft-ba fog kerülni egységnyi energiamennyiség. Az új rendszer ugyan jóval drágább a felhasználók bizonyos köre számára, viszont más szemszögből nézve jóval igazságosabb is, hisz korábban a kis töltési kapacitással rendelekező járműtulajdonosoknak ugyanakkora összeget kellett fizetnie, mint nagyobb akkumulátoros társaiknak.

NÉZZÜK A DRÁGULÁST SZÁMOKBAN

Egy átlagos elektromos autó normál használat mellett nagyjából 14-25 kW-ot fogyaszt 100 km út megtételével. 280 Ft/kWh-ás árral számolva ez 3920-7000 Ft energiaköltséget jelent 100 km megtételével. Ez pedig nem tűnik túlságosan versenyképesnek a hagyományos benzines, vagy dízel hajtású gépkocsikkal szemben, melyek akár 600-800 km-t is meg tudnak tenni egy tank üzemanyaggal megállás nélkül. Más megközelítésből vizsgálva – egyes autótípusok akár 80 kWh-ás akkumulátorral vannak szerelve. Ez 22 400 Ft-nyi költséget jelent maximális töltéssel, míg korábban ez majdnem csak a tizedébe került az autótulajdonosnak.

MEGOLDÁSOK AZ „OLCSÓ” ELEKTROMOS AUTÓTÖLTÉSRE

Bár útközben ki vagyunk szolgáltatva az útvonal mentén fellelhető töltőállomásoknak, érdemes saját otthonunkban végrehajtanunk az első töltést. Mindezt pedig úgy tudjuk a legolcsóbban megúszni, ha ingatlanunkat napelemes rendszerrel szereltettük fel. A napenergia ugyanis olyan megújuló energiaforrás, ami háztartásunk villamosenergia fogyasztásán túl akár elektromos autónk töltését is költségmentesen fedezni tudja.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.