Biogáz üzemű buszok a magyar utakra

A NABI autóbuszgyár, amely jelenleg is gyárt gázüzemű autóbuszokat az Egyesült Államok piacára, Magyarországon is hasznosítaná a cégnél meglévő mérnöki tudást és technológiát a gázhajtás magyarországi elterjesztésére a tömegközlekedésben – közölte a társaság szerdán az MTI-vel.

A cég eddig összesen 3.491 gázhajtású autóbuszt gyártott az elmúlt közel másfél évtizedben, ami az összes leszállított NABI autóbusz 43,5 százaléka. A környezetbarát buszok az Egyesült Államok városaiban teljesítenek szolgálatot. Magyarországon egyelőre csak Szegeden alkalmaznak földgázhajtású buszokat a tömegközlekedésben. Külföldön azonban jóval népszerűbb a gáz, mint hajtóanyag használata a tömegközlekedésben. Nemcsak a tengerentúlon, hanem az élen járó Svédország után Görögországban és Spanyolországban is egyre nő a gázüzemű eszközök száma a tömegközlekedésben a közlemény szerint. A NABI szerint biogáz formájában óriási ingyenes üzemanyagforrások rejlenek a fővárosi és környékbeli hulladék feldolgozókban, egyelőre kiaknázatlanul. A cégnél úgy vélik, egy év alatt a közlekedésbe vonható metántartalom több mint 7 millió liter gázolaj felhasználásának elkerülését, megközelítőleg 180 autóbusz meghajtását, 13 millió buszkilométer megtételét jelentheti.

 
Ez a megújuló energiaforrás az ország teljes közlekedési célú energiafelhasználásának az 1,3 százalékát adhatja, amely markáns előrelépést hozhatna az EU által 2020-ra kitűzött megújuló energiafelhasználás célértékeinek elérésében. Az áttéréssel jelentősen csökkenthető a szén-dioxid, a nitrogén-oxidok és a szilárdrészecske kibocsátás. A NABI Kaposváron és Budapesten működtet autóbusz karosszéria gyártó és összeszerelő üzemet, a cég mintegy 400 főnek ad munkát.

Ajánlott tartalom

Több hibrid autót helyeztek forgalomba Németországban, mint tavaly ilyenkor

Közel ötödével nőtt áprilisban az újonnan forgalomba helyezett autók száma Németországban az egy évvel korábbihoz képest. Ezen belül az akkumulátoros elektromos autók forgalomba helyezése nem növekedett, a dízeleké viszont meghaladta az átlagot a gépjárműnyilvántartó hivatal, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) hétfői jelentése alapján. A járműkategóriák között továbbra is a SUV-kivitel részaránya a legmagasabb.

Nincs hozzászólás

  1. Dezso_Laszlo

    1. Mire hulladéktározóba jut a hulladék, metántartalmának mérhető részét elveszíti, de a megmaradó rész sem vonható ki olyan eredményesen, mint digeszterekkel, úgyhogy az így kapott energia a maximálisan kinyerhetőnek csupán 1 … 5 %-a. Egyetlen előnye van ennek a technológiának: hogy a forrás már megvan, csak kutat kell létesíteni.

    2. A budapest-környéki lerakók biogáz-kapacitását a NABI – saját érdekében – kicsit föltupírozta. Azonban valóban létesíthető Budapesten sok helyi digeszter meglévő épületek előtti közterületen, csak ennek semmilyen joggyakorlata sincs, sőt, még az sincs tisztázva, hogy ki létesíthet ilyet: pl. FŐTÁV, FŐGÁZ, ELMÜ, FKTF, önkormányzat, ingatlantulajdonos, ingatlanhasználó, … de még azt sem tudjuk, hogy a székletünk és vizeletünk milyen pontig a sajátunk (és ha sajátunk, az tulajdonost, lakáshasználót vagy “pottyantót” jelent), honnan a társasházé, honnan a csatműé vagy más említetté?