Bioetanol: csak az biztos, hogy olcsó

Kevés olyan dolog van ami egyszerre olcsó és drága, környezetbarát és káros, szűk lobbi érdekeket szolgál és jobb lesz tőle a világ.

Az E85 a legvitatottabb üzemanyag, hívei a zöld és fenntartható jövőt látják benne, üldözői szerint miatta éheznek az afrikai gyerekek. Ma mindenesetre az állam jövedékiadó-mentességgel is támogatja terjedését, így száz forinttal olcsóbb, mint a benzin, forgalma tehát egyre nő. Egyre népszerűbb a zöldbenzin, nagyjából ez az egy, amiben mindenki egyetért, ha E85-ről van szó, ennél nagyobb közös halmazt nehéz találni az autósok, szerelők, olajvállalatok és szakmai szervezetek véleményei között. A hazai fogyasztás alig egy év alatt megtízszereződött, és a kutak közül is egyre többen látnak benne fantáziát. A siker titkát nem nehéz megfejteni: mindaddig, amíg az állam a jövedéki adón keresztül támogatja a zöldet, és az E85 literje száz forinttal olcsóbb, mint a benziné, az autósok szívesen tankolják.
A mintegy 1600 magyarországi kút döntő része egyelőre nem forgalmazza az E85-öt, a nagyobb láncok közül eddig elsőként és egyedüliként az Agip szállt be az üzletbe. A vám- és pénzügyőrség statisztikája szerint 2009 szeptemberében még csak 323 ezer liter fogyott E85-ből, fél évvel később már 664 ezer.

Márciustól ennél is nagyobb növekedés indult be: 2010 augusztusában már 3,77 millió liternyi E85-öt tankoltunk. Összehasonlításképpen: az augusztusi adat alapján kalkulálható éves forgalom még mindig csak töredéke az összességében 3 milliárd liter körüli éves üzemanyagforgalomnak. A növekedés pedig annak is köszönhető, hogy valójában mindenki tankol bioetanolt: az állami előírások szerint a rendes benzin literje egyre növekvő mértékben, tavaly november óta már hat százalékában etanolt kell tartalmazzon.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.

Nincs hozzászólás

  1. Lássuk csak. Miért van most csúcson a cukor ára? Mert Brazília inkább bioetanolt gyárt a növényekből és nem cukrot. Gondolkodjatok egy kicsit emberek. A bioetanol a legtöbb tekintetben káros mind a környezetre, mind a társadalomra. Az előállításához is szennyezni kell a környezetet, ráadásul az emberi táplálék előállítástól veszi el a termőterületet. És ez most be is igazolódott a cukorral kapcsolatban. Egy ország leállítja a cukortermelést az üzemanyagkészítés miatt és az egész világon a csillagokba szökik a cukor ára és hiánycikk lesz.
    A bioetanol nem a jövő, hanem egyenes út a társadalmak éhinségbe döntéséhez.