Az óceánt is átutazza a szmog

Kínában a legnagyobb a szmog az egész földkerekségen. Kaliforniában a legnagyobb a szmog Amerikában. A kettő összefügg. Az USA pekingi nagykövetsége a Twitteren tesz hozzá óránként légszennyezettségi adatokat, mely jóval durvább helyzetről számol be, mint azt a kínai hatóságok hajlandók lennének elismerni.

Az elhúzódó aszály egyre rosszabb levegőt eredményez a városlakóknak. A hő, a városi flaszterból kiáradó meleg és a forgalmi dugókban dekkoló autókból pöfögő káros anyagok veszélyes kölcsönhatásra lépnek egymással. De a szmog a téli hónapokat is tönkre teszi. A University of California új vizsgálatai kimutatták, hogy a kaliforniai San Joaquin Valley-ben terjengő szmog 10%-a Ázsiából és más földrészekről származik. San Francisco és környéke tulajdonképpen beszippantja a Csendes-óceán felett utazó, túlnépesedett-”túlautósodott” kínai metropoliszokból kieregetett szmogot, vélik szakértők.

A Sacramentótól délre elterülő völgyben lakók körében kétszer magasabb az asztmás megbetegedések aránya, mint Kalifornia más régióiban, ami a szmogban lévő fekete koromrészecskéknek tudható be.

Kifulladásig: USA

2014 nyarán Kaliforniában 99 nap volt olyan, amikor a szövetségi szmoghatárt meghaladta a levegő szmogtartalma. 2013-ban 89 volt az ilyen napok száma.

2014-2015 telén 24 nap volt szennyezettebb, mint az államilag megengedett szint. 2012-2013 telén 16 nap.

A kaliforniai lakosságnak csaknem 70 %-a, mintegy 28 millió ember van kitéve a rossz minőségű levegő ártalmainak.

A dolog azért is érdekes, mert éppen a San Joaquin-völgyet tartják Amerika kenyereskosarának, ahol az élelmiszernövények nagy részét megtermelik. Száraikra, leveleikre tehát sok szennyező anyag rakódik.

Az ózonszennyezés amerikai toplistáját 5 kaliforniai város vezeti, Los Angeles, Visalia, Bakersfield, Fresno és Sacramento áll az élen. Ennek köze van ahhoz is, hogy immár 3-4 éve tart az aszályos időszak és a száraz talajból mindenféle részecske könnyebben száll fel a levegőbe, ahelyett, hogy a csapadék bemosná őket a földbe. A lista további vezető helyezéseit Houston, Dallas, az ugyancsak kaliforniai Modesto, Las Vegas, Phoenix kaparintották meg.

A dobogós helyezés dacára a kaliforniai levegő minősége igenis javult: itt-ott kevesebb a szmogos nap évente. A káros részecskék jelenléte is csökkent, 70 %-kal kevesebb napon okoznak bajt Los Angeles-ben, San Franciscóban, Sacramentóban és San Diegóban.

Kifulladásig: Ázsia és az levegő-apokalipszis

Az elmúlt 7 évben a 2,5 mikrométernél kisebb átmérőjű részecskék előfordulása Peking levegőjében az ötszöröse volt az ENSZ Világegészségügyi Szervezete (WHO) szerint egészségkárosodás nélkül tolerálható szintnek.

Ez az ára annak a robusztus gazdasági fejlődésnek, amely milliókat emelt ki a szegénysorból – csak éppen túl nagy terhelést jelent az emberek tüdejének.

A szmogról szóló adat persze nem a kínai illetékesektől származik, hanem a pekingi amerikai nagykövetségen elhelyezett mérőeszközből.

A Greenpeace és a Peking University tudósainak becslése szerint 2013-ban 257 000 halálesetnek volt oka a szmog (31 város polgárai voltak érintve), amivel a légszennyezettség prominensebb halálokká vált, mint a dohányzás.

A kínai polgárok légtisztítókat vesznek otthonukba, s bölcsödés-óvodáskorú gyerekeiket nem engedik ki a lakásból a szmogriadó napjain. A TechSci Research szerint az ilyen készülékek eladásai 33 %-kal nőttek az országban. A legdrágább típusok 574 dollárba kerülnek (160 700 forint). Ez megfelel egy havi átlagfizetésnek Pekingben.

2012-ben a város történetének legrosszabb évét könyvelte el Hong Kong a légszennyezettség tekintetében. Tízszer rosszabb volt a levegő minősége, mint 2005-ben. A városvezetés kritikusai úgy látják, a honatyák azért késlekedtek a levegőszabályozásról szóló törvények megalkotásával, hogy bizonyos építkezések zöld utat kaphassanak.

2013 januárjában olyan szintre hágott a levegő szennyezettsége, hogy a világsajtó és a pekingi lakosság airpokalypse-ról beszélt.

Peking vezetői 2012-ben azt ígérték, hogy 2015-re 15 %-kal mérséklik a város levegőjében a 2,5 mikrométernél kisebb (2.5M) részecskék tartalmát a 2010-ös szinthez képest, a levegő -más anyagokat is magába foglaló- szennyezettségét pedig 30 %-kal csökkentik.

A kínai illetékesek csak 2012 elején kezdték el közölni a 2,5 mikrométeres vagy annál kisebb átmérőjű részecskék előfordulását a levegőben. (Addig megálltak a 10 mikrométernél.) De még ez az alaposabb jelentés is jóval szebb, mint az amerikai követség mérései, melyek rendre durvább értékeket mutatnak ki a hivatalosnál.

2020-re 1,6 millió elavult autók kívánnak a kínai hatóságok kivonni az utakról. Cementgyárakat és széntüzeléses erőműveket is bezárnak. Peking 2017-re -2013-tól kezdődően- 10 millió tonnára korlátozza éves szénfogyasztását, ami mintegy 62 %-kal kevesebb, mint az idén várható szénhasználat és azzal jár, hogy évente 13 millió tonnával kevesebb szén köt ki a kályhákban és erőművekben. A városban és környékén 133 000 hektár új erdőséget is telepítenek, hogy az felszívja a levegőből a széndioxidot.

Peking időközben 3 széntüzelésű erőművet zárt be. Ezeket gázzal üzemelő létesítményekkel váltják ki.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Súlyos környezeti pusztítást okozhatnak a tengeri hajózásra alkalmatlan orosz tartályhajók

Súlyos környezetpusztítást idézhet elő Oroszország azzal, hogy a tengeri hajózást szabályozó előírásoknak nem megfelelő olajtankereket használ a Balti-tengeren - figyelmeztetett Tobias Billström svéd külügyminiszter a The Guardian című brit napilapnak adott, csütörtökön megjelent interjúban.