Az élelmiszer vagy az autó a fontosabb?

Németországban – az EU-előírások alapján – tavaly hozták általánosan forgalomba a 10 százalék bio-adalékot tartalmazó üzemanyagot.

A szakértők szerint a gépkocsik 90 százaléka alkalmas rá, hogy az E10 jelzésű benzinnel üzemeljen, de nagyon kevesen használják, mert attól tartanak, hogy azzal károsítják a motort, írja a 168ora.hu. Tekintettel a világszerte jelentkező élelmiszer-drágulásra és hiányra most nem csak a környezetvédők, hanem a szövetségi kormány tagjai és ellenzéki politikusok is fenntartásokat hangoztatnak az ethanollal, annak további elterjesztésével szemben. Az EU döntése alapján Németországban 6.25 százalékra akarják emelni az üzemanyagok bio-energia tartalmát. Az adalék gabonából, repcéből és répából származik, de immár nem csak a környezetvédők, hanem független szakértők is úgy látják, rossz úton indultak el, amelyről vissza kellene fordulni. A Greenpeace arra figyelmeztetett, hogy a világszerte jelentkező gabonahiány közepette itt az ideje leállítani a termésnek a közlekedésre való felhasználását. Az Egyesült Államokban, ahol a gabonatermő vidékeket pusztító szárazság sújtja, immár a kukoricatermés 40 százalékából készül ethanol.

Miközben a világ gabonakészletei 100 millió tonnára csökkentek, évi 150 millió tonnát dolgoznak fel üzemanyaggá. A Foodwatch német fogyasztóvédő szervezet szerint képtelenség, hogy az olcsóbb bio-üzemanyag révén az adófizetők az agrár-lobbit támogatják, egyúttal lehetőséget adnak arra, hogy a változatlanul korszerűtlen, magas fogyasztású és súlyosan környezetszennyező járműveket gyártó autóipar illetékeseimnek könnyebb legyen a lelkiismerete. Peter Altmeier, a CDU-hoz tartozó környezetvédelmi miniszter nem reagált a bírálatokra, mindenesetre azt hangsúlyozta: a bio-energiának különösen az áram- és a hőtermelésben van növekvő jelentősége. Patrick Döring, a Merkel – vezette kormánykoalícióhoz tartozó FDP főtitkára arról beszélt: értelmetlen értékes termőterületeket olyan növényekkel bevetni, amelyekből azután üzemanyag lesz. Párttársa, Dirk Niebel fejlesztésügyi miniszter úgy vélte, felül kell vizsgálni az üzemanyag-stratégiát. Németországban évente mintegy 1.5 millió tonna gabonából készül ethanol, emellett a felhasznált bio-üzemanyag további 50 százalékát importálják.

Renate Künast, az ellenzéki Zöldek frakcióvezetője szerint képtelenség, hogy állami támogatással folytatnak monokultúrán alapuló rablógazdálkodást a mezőgazdaságban – a támogatásokat szerint azonnal le kell állítani. Az egyik katolikus segélyszervezet,l a Misereor is felemelte szavát, mondván: a bio-benzin csak a éhezést növeli a világban. Mióta kukoricából, gabonából, cukorból üzemanyag készül, még jobban drágulnak az élelmiszerek és Kenyában, El Salvadorban és másutt még többen éheznek Ugyanakkor Afrikában, Ázsiában elűzik az embereket földjükről, hogy ott bio-üzemanyagot termeljenek. A német fogyasztóvédelmi szervezetek szövetsége szerint az E10 kudarcot vallott. Nem ez a megoldás, hanem az, ha a motoroknak még szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak kell megfelelniük – középtávon pedig az elektromos meghajtású járművek jelentik a megoldást.

Ajánlott tartalom

A BMW Group tervezőmérnökei bemutatják a Neue Klasse minden érzékszervet átható élményét

A milánói Salone del Mobile dizájnhét keretében a müncheni központú vállalatcsoport reflektorfénybe gurítja a jövő holisztikus vízióját.