Az elektromos kerékpár lehet a jövő városi közlekedési eszköze - állítják amerikai szakemberek, jóllehet a hagyományos kerékpárokat az Egyesült Államokban nem tekintik praktikus közlekedési eszköznek.

Az elektromos kerékpárban látják a jövőt

Az elektromos kerékpár lehet a jövő városi közlekedési eszköze – állítják amerikai szakemberek, jóllehet a hagyományos kerékpárokat az Egyesült Államokban nem tekintik praktikus közlekedési eszköznek.

Dave Hurst, a Pike Research piackutató intézet vezető elemzője szerint a villanybicikli híveinek száma azok körében növekszik, akik egyébként nem ülnének “izomhajtású” kerékpárra. A hagyományos kerékpár mindennapos használatát sokan azért utasítják vissza, mert kellemetlen érzés fáradtan és izzadtan megérkezni a munkába. Az olcsó elektromos kerékpárok viszont erre is megoldást jelentenek, ráadásul az elektromotor használata sem “kötelező”, azaz bármikor át lehet váltani a pedálos meghajtásra. Az elektromotoros kerékpárok közös jellemzője, hogy egy minimum 250 watt (mintegy egyharmad lóerő) kimenőteljesítményű akkumulátor a hátsó kerékben elhelyezkedő motort látja el energiával. A motor vagy csak segíti a pedálozást, vagy elegendő energiát biztosít a kerékpár mozgatásához anélkül, hogy a kerékpárosnak erőt kellene kifejtenie.

 
A teljesítmény a kormányon elhelyezett egyszerű gázkarral szabályozható. Az Egyesült Államokban a szövetségi törvények értelmében a jármű csak akkor minősül elektromos kerékpárnak, ha teljesítménye nem haladja meg az 1000 wattot, illetve motormeghajtás esetén maximum 20 mérföld/órás (32,4 km/h) végsebességre képes. A magyarországi szabályozás ennél szigorúbb, ugyanis a közúti közlekedés szabályaiban még nem létezik az elektromos kerékpár fogalma, így a villanybiciklik is kerékpárnak minősülnek, ha megfelelnek az alábbi feltételnek: “olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 watt teljesítményű motor segíti”. A hatékony elektromotorok és az újabb zselés akkumulátorok kifejlesztésével ez a 300 watt is elegendő ahhoz, hogy a járművet és vezetőjét 35-40 km/órás sebességre gyorsítsa. A www.villanybringa.hu címen található számítások szerint az elektromos biciklik “tankolása” akár otthon is történhet, és az áramfogyasztás is csupán 40-50 fillér kilométerenként. A jelenlegi szabályozás szerint nem kötelező a sisak viselése, és vezetői engedélyre sincs szükség.

 
A környezetbarát közlekedési eszközök előretörésével az elektromos kerékpárok elfogadottsága is növekszik. Amerikában évente 21 százalékkal nő az eladások száma, 2016-ra akár az évi 785 ezer darabos eladást is elérhetik – derül ki a Pike Research előrejelzéséből. Kínában ennél már jóval előbbre járnak. A világ legnépesebb országában jelenleg 120 millió elektromos bicikli suhan az utakon. A kínai kormány már nem a közlekedési eszköz népszerűsítésével, hanem azzal foglalkozik, hogy miként lehet ezeket a közlekedési eszközöket az európai szabályozásoknak is megfelelő termékké alakítani. Az új tervezet szerint az elektromos biciklik súlya nem haladhatja meg a 40 kilogrammot, és a végsebességük is legfeljebb 20 km/óra lehet. Kínában tavaly összesen 27 millió darab villanybiciklit gyártottak. Az összeszerelve exportált elektromos kerékpárok száma becslések szerint elérte a 700 ezer darabot, azaz 79,5 százalékkal többet értékesítettek külföldön, mint egy évvel korábban. Ebben a statisztikában nem szerepelnek azok a kerékpáralkatrészek, amelyekből európai üzemekben lesznek késztermékek.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.