Autót gyárts, ne szennyvizet

Mint a legtöbb nehézipari üzem, az autógyárak is rengeteg vizet használnak fel. A Ford azonban hadat üzent ennek a pazarlásnak.

Ha fel kellene sorolni, milyen erőforrásokra van szükség egy autó előállításához, a nyersanyagok és az energia mellett aligha jutna eszébe az átlagembernek a víz. Pedig mire az acélból gépészeti elem, a nyers panelekből fényezett karosszéria, az alkatrészek kaotikus kupacából menetkész, csillogó gépkocsi lesz, rengeteg víz megy veszendőbe – jelenleg nagyjából ötezer liter. Víz kell a fémmegmunkáló gépek hűtéséhez, a festőüzem működtetéséhez, a kárpitok gyártásához és még számtalan olyan részfolyamathoz, amelyekkel talán tisztában sem vagyunk. Mindezzel nem lenne semmi gond, ha korlátlanok lennének a föld édesvíz-készletei. Csakhogy amikor alaszkai és észak-kanadai önkormányzatok aranyáron exportálják a föld gazdag, ám sivatagos régióiba gleccsertavaik tartalmát (megágyazva ezzel egy felmérhetetlen ökológiai katasztrófának), és amikor a bolygó lakossága zabolátlan mértékben gyarapszik, minden csepp ivóvízért érdemes és kell is harcolni.

A Ford ezért még az ezredfordulón átfogó víztakarékossági projektbe fogott. Akkoriban 9,5 köbméter vizet használtak el egyetlen autó gyártásához, ám ezt különböző innovatív technológiai megoldások alkalmazásával mostanra nagyjából a felére csökkentették. Ezzel mintegy 40 milliárd liternyi vizet takarítottak meg, ami 105 ezer átlagos amerikai háztartás éves vízfogyasztásának felel meg – hogy ennyi víz hány afrikai gyermeket (és hány hektár földterületet) mentene meg a kiszáradástól, abba belegondolni is szédítő. A megtakarításokat egyrészt a gyártási folyamatok átalakításával érte el a Ford; számos gyárában például minimális kenést igénylő gépsorok működnek, ami az elengedhetetlen vízhűtés mellett hígabb víz-olaj keveréket, ezáltal jóval (évi félmilliós darabszám mellett több mint egy milliárd literrel) kevesebb szennyvizet jelent.

Ford
Szintén fontos a különböző víztisztítók szerepe: egy biológiai szűrőrendszer például a rajta átvezetett ipari szennyvíz kétharmadát képes, ha nem is iható, de termőföldek öntözésére maradéktalanul alkalmas állapotba hozni – ráadásul ezeket a rendszereket a környezetszennyezés szempontjából különösen érzékeny régiókban, például indiai és kínai gyártóüzemeiben is alkalmazza a Ford. Ezek és további fejlesztések révén évről évre csökkenthető az autógyártás vízigénye. A Ford tervei szerint 2015-re átlagosan 3,5 köbméter vízből kihozható lesz majd egy autó, azaz másfél évtized leforgása alatt alig több mint egyharmadára csökken az iparág vízigénye. Bárcsak ugyanezt mondhatnánk el az üzemanyag-fogyasztásról is.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.

Nincs hozzászólás

  1. Még fontosabb:

    Autót gyárts,ne ipari hulladékot!

    “Mindent a jövő energiájáról”?
    Szünjön meg ez a web,de ne hazudjon többet.

    Radikális változást követelünk!

  2. te szűnj már meg inkább

  3. innovativ vagyok,és ha kell ebben radikális.

    nem tűrök félrevezetést.

    Radikális változást itt is!