A legnagyobb teljesítményű e-autó-töltőkkel elsősorban autópályák mentén és nagyforgalmú helyszíneken találkozhatunk majd.

A villámnál 5x gyorsabb hipertöltők jönnek a villanyautókhoz

A legnagyobb teljesítményű e-autó-töltőkkel elsősorban autópályák mentén és nagyforgalmú helyszíneken találkozhatunk majd.

Hazánkban jelenleg az úgynevezett villámtöltők révén lehet a leggyorsabban feltölteni a kompatibilis villanyautók lemerült akkumulátorait, mégpedig maximum 50 kW teljesítménnyel. Ehhez képest az ABB számunkra Berlinben demonstrált vadonatúj töltőinek a teljesítménye a 150, sőt a 350 kW-ot is eléri. Magyarul a töltési teljesítmény 3-7-szeresére nő az eddigi leggyorsabb technológiához képest, és egy 0-80 százalékos töltés 20-30 perc helyett csak 5-8 percnyi időt vesz majd igénybe. Ez pedig már lényegében olyan gyors, mint egy normál tankolás.

Más kérdés, hogy egyelőre nincs olyan elektromos autó, melyet ilyen teljesítménnyel lehetne tölteni. Ígéretek szerint idén év végén érkeznek az első olyan kocsik, melyek már támogatni fogják a 150 kW-os töltést, a 350 kW-tal tölthető modellek megjelenésére pedig várhatóan 2019-2020 magasságában kerül majd sor. A többek közt a Magyarországot is érintő európai Ionity projekt keretein belül telepítendő ABB Terra HP töltők maximális teljesítményét elsőként a Porsche Mission E néven emlegetett vadonatúj villanyautóval lehet majd kihasználni, mely egy feltöltéssel mintegy 450 kilométert tud majd megtenni, írta a hvg.hu.

Az ABB Terra HP elsősorban autópályák mentén, nagyforgalmú benzinkutakon áll majd hadrendbe, otthoni alkalmazása teljesen kizárt. A svájci-svéd cég úgy véli, hogy az otthoni töltés jelenlegi mintegy 3-6 kW-os teljesítménye az elkövetkezendő években maximum 10-25 kW-ra fog nőni. Emiatt a legújabb, akár 100 kWh-nál is nagyobb kapacitású aksival szerelt autók otthoni töltése továbbra is rengeteg időt vesz majd igénybe. Egy konkrét példa: a nemrég hazánkban is bemutatkozott Jaguar I-Pace akár 100 kW-tal is tölthető a legújabb technológiák révén, így 40 perc alatt mintegy 80 százalékra táplálható a teljesen lemerült 90 kWh-s telepe. Normál otthoni hálózatról viszont közel 2 nap ugyanez a mutatvány, de még egy gyári Wallbox is csak 12 órára tudja csökkenteni a töltési időt.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.