A környezetügyi végrehajtás nem lehet ügyfélbarát

A zöldhatóságok hatékony munkája csak egy félkatonai módon működő szervezetben képzelhető el, ahol pontosan meghatározottak az alá- és fölérendeltségi viszonyok, azaz hierarchikus felépítésű, ami azonban nem jelent erőszakszervezetet – mondta Illés Zoltán.

Ahhoz, hogy a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségeken dolgozók – a tőlük elvárt – jó munkát tudják végezni, pontos feladat- és célmeghatározásra, valamint végrehajtásra van szükség- mondta Illés Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) környezetügyi államtitkára ma Budapesten, a gödöllői Szent István Egyetem munkatársai által végzett, A környezetpolitika végrehajtási kérdései Magyarországon című kutatás záró konferenciáján. A környezetügyi államtitkár kitért arra: a végrehajtás nem lehet ügyfélbarát, azaz a munkafolyamatnak ebben a szakaszában a jogszabályokat kérlelhetetlenül be kell tartani és tartatni is a közösség érdekét szolgálva. Nem megengedhető, hogy egy-egy ügyben az eljárás során esetlegesen az egyes emberek, vagy cégek magánérdekei érvényesülhessenek. A bírságoknak pedig visszatartó erővel kell rendelkezniük, hogy ne érje meg “a bírságot a költségekbe bekalkulálni”.

A felügyelőségeknél – az átláthatóság érdekében – a szervezetek struktúráját egységes, uniformizált módon kell felépíteni. Ezt azonban a helyi sajátosságok messzemenő figyelembevételével kell megtenni. Igen fontos az is, hogy a felügyelőségeken a munkatársak magasan képzettek, a különböző szakterületekhez – vízügy, környezet- és természetvédelem vagy a klímával összefüggő kérdésekhez – jól értsenek, és korösszetételük is megfelelő legyen. Illés Zoltán fontosnak tartotta, hogy a különböző jogszabályok szakmai alapon készüljenek el, és kizárható legyen azok különböző interpretálása. De megjegyezte: a rendszer ugyanakkor legyen kellően rugalmas, hogy a szükséges változtatásokat végre lehessen hajtani. Mindehhez nélkülözhetetlen a folyamatos képzés és továbbképzés. Mindezek fényében – a korábbiaktól eltérően, amikor nem volt még szempont a környezetvédelmi elkötelezettség ezen a területen – a felügyelőségeken dolgozóknak a szakmai ismeretek mellett a környezetvédelem hívének is kell lenniük, ha jól szeretnék végezni munkájukat.
Kohlheb Norbert, a Szent István Egyetem docense, projektvezető elmondta a négyéves kutatás során – amely 2007-2011 között folyt az Országos Tudományos Kutatási Alap (OTKA) támogatásával – a környezetvédelmi, Természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek munkáját vizsgálták a kutatók. Az úgynevezett steet-level, azaz a közvetlenül az ügyfelekkel kapcsolatban lévők munkáját térképezték fel 2007-2009 között 100 mély interjút készítve. A kutatók tapasztalata általában az volt, hogy a szakmaiság rovására a munka bürokratikus elemei kerültek előtérbe. Az összegyűjtött tapasztalatokat azonban még átfogó módon összegezni kell majd.

Ajánlott tartalom

Feleslegessé vált mobiltelefonokat gyűjt az Auchan

Az Auchan Magyarország is csatlakozik ahhoz az akcióhoz, amelynek célja, hogy minél több, már nem használt mobilkészüléket, GPS-t, tabletet és ezekhez használt töltőt, kábelt gyűjtsenek vissza a magyar háztartásokból, elősegítve ezzel a körforgásos gazdaságot - közölte a vállalat hétfőn az MTI-vel.