Kezdőlap / Témakörök / Hidrogén / A hidrogén a jövő tiszta üzemanyaga?
Tudj meg többet: Hidrogén

A hidrogén a jövő tiszta üzemanyaga?

Ezt a témát járta körbe Angliától Dániáig a Futuris. A benzin és a dízel hidrogénnel való helyettesítése az egyik megoldás arra, hogy csökkentsük az utakon a szén-dioxid kibocsátást.

Ma csupán pár száz jármű működik hidrogénnel Európában. Dánia vezeti a mezőnyt. A világon először itt alakítottak ki országos hidrogén töltő állomás hálózatot. Tíz ilyen töltőállomást építettek az ország stratégiai pontjain. – Az akkumulátor helyett van egy olyan üzemanyag cella, ahol az oxigén reakcióra lép a hidrogénnel (H2), ami áramot és vizet hoz létre. Ez egy kémiai reakció, a víz a kipufogón keresztül távozik, ez az egyetlen kibocsátás – mondta Tejs Laustsen Jensen, CEO, Hydrogen Denmark. A projekt célja az, hogy két éven belül mintegy 50 hidrogéntöltő állomás jöjjön létre Európában. Az ezt használó autók számát is kétszeresére akarják emelni. Az elektromos autókkal összehasonlítva a hidrogénnel működő autóknak számos előnyük van, írja az euronews.com.

– Nagyon simán megy, a motornak nincs semmi hangja. Az előnye az, hogy megtarthatjuk a robbanómotornál megszokott mintát, beállhatunk egy töltőállomásra, és 3-5 perc alatt feltölthetjük a motort, és után 400-600 kilométer tudunk autózni – magyarázta a cégvezető.

Az egyik kihívás az, hogyan állítsunk elő tiszta, zöld hidrogént, megújuló forrásokból. A technológia már létezik. Az angliai Sheffieldben egy töltőállomáson van egy elektrolizáló cella. A szélturbina biztosítja a szükséges energiát, amely ahhoz szükséges, hogy a víz elektrolízise során hidrogént állítsanak elő.

– A legtöbb ma előállított hidrogén fosszilis tüzelőanyagokból származik, de amikor hidrogén meghajtású járművekről beszélünk, akkor a hidrogén környezetbarát előállítására gondolunk. A megújuló energiaforrásokat egy vezetékkel közvetlenül összekapcsolhatjuk az előállító egységgel, majd a járművel – magyarázta Ben Madden, projekt koordinátor, H2ME.

A kutatásokkal javítani szeretnék az elektrolizátor hatékonyságát, azt az eszközt, amely szétválasztja a vizet két elemre, hidrogénre és oxigénre. A hidrogént ezután megtisztítják, és megvan az az előnye, hogy helyben tárolják. Ez a cég olyan fejlett elektrolizátoron dolgozik, ami “tiszta” hidrogént állít elő.

– Elő tudunk állítani hidrogént, amikor megmarad többletáram, kevesebb a költség és zöldebb is. És ezt bárhol meg tudjuk tenni, így egy töltőállomás mellett is. És ez lehetővé teszi, hogy megszüntessük az üzemanyag-szállítás szükségességét – mondta Charles Purkless, manager, ITM Power. A költség is kihívást jelent. Az autó vételi ára és az üzemanyag ára egyelőre magasabb, mint a hagyományos autóknál.

– Azt reméljük, hogy 2025-re elérjük azt, hogy ugyanakkora lesz a költsége egy hidrogén meghajtású autónak, mint egy benzines vagy dízeles autónak ma. Ez a cél – hangsúlyozta Ben Madden.

A hidrogénautók tudnak majd versenyezni az elektromos autókkal? A szakemberek szerint van hely az utakon a különböző zéró kibocsátású járműveknek.

– A jövő járműve valahol az akkumulátorral és a hidrogénnel működő autó mixe lesz. Már láthatunk hidrogén és elektromos hibrid járműveket az utakon. Szerintem mindhárom megoldást fogjuk látni, de először is a fosszilis technológiákkal kell versenyeznünk – vélte Tejs Laustsen Jensen.

A szakember azt szeretné, hogy tíz év múlva több százezer hidrogénnel üzemelő járművet láthasson az európai utakon.

Ajánlott tartalom

2,5 millió forint ingyenpénz is járhat, ha elektromos autó vesz

Ötmilliárd forintos keretösszegű pályázat indul szerdán a tisztán elektromos autók és segédmotoros kerékpárok beszerzésének támogatására - jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára budapesti sajtótájékoztatóján.