A Fiat és a Toyota évekkel előre teljesítheti az Európai Unió által 2015-re előírt szén-dioxid-kibocsátási célokat - derül ki egy Európai Bizottság által finanszírozott kutatásból, mely a 2009-ben az unióban értékesített autók karbonkibocsátását vizsgálta.

A Fiat és a Toyota évekkel előre teljesíteti az EU karboncélját

A Fiat és a Toyota évekkel előre teljesítheti az Európai Unió által 2015-re előírt szén-dioxid-kibocsátási célokat – derül ki egy Európai Bizottság által finanszírozott kutatásból, mely a 2009-ben az unióban értékesített autók karbonkibocsátását vizsgálta.

A csütörtökön közzétett eredmények szerint az olasz és japán autógyártó éppen csak elmarad a kilométerenként 130 grammos kibocsátást előíró uniós céltól: a Fiat 131, a Toyota 132 grammot teljesített 2009-ben. A német márkák valamivel gyengébben szerepeltek: a BMW 151, a Volkswagen 153, a Daimlerhez tartozó Mercedes-Benz 167 grammot ért el. Az autógyártók 2008-ban sikeresen lobbiztak a határidő 2012-ről 2015-re való elhalasztásáért, cserébe vállalták, hogy 2020-ra 95 g/km-re csökkentik flottájuk átlagos karbonkibocsátását.  “Minden rendelkezésre álló bizonyíték arra mutat, hogy az autógyártók Európában a CO2-előírás nagyon jelentős túlteljesítése felé haladnak, így valószínűleg évekkel korábban elérik majd a 2015-re kitűzött célértéket” – fogalmaz Jos Dings szerző a jelentésben.
A 14 legnagyobb autógyártó adataiból arra lehet következtetni, hogy az egész európai autópiac eladásokkal súlyozott átlagos CO2/km kibocsátása rekordmértékben, 5,1 százalékkal csökkent 2009-ben az egy évvel korábbi szinthez képest – derül ki a www.transportenvironment.org internetes címen elérhető tanulmányból.

Az Európai Unió területén 2009-ben eladott autók átlagos kilométerenkénti CO2-kibocsátása 145,7 gramm volt, 11 százalékkal több a 2015-re kitűzött célértéknél.
A szerzők szerint a kibocsátás csökkenésében szerepe lehetett annak, hogy a pénzügyi válság és az állami támogatási rendszerek miatt a kereslet az olcsóbb, jellemzően kisebb és kevésbé szennyező autók irányába tolódott el, úgy vélik azonban, hogy az emisszió zsugorodásának legalább a fele technológiai fejlesztésekből származik.
A jelentés szerint egy liter benzin felhasználása körülbelül 2,34 kilogramm, egy liter dízelolajé pedig mintegy 2,62 kilogramm szén-dioxid-kibocsátáshoz vezet. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) becslései szerint az autók az teljes uniós szén-dioxid-kibocsátás mintegy 14 százalékáért felelősek. Az Európai Parlament ebben a hónapban dönt a szabályozás kisteherautókra való kiterjesztéséről, ezt azonban még az egyes kormányoknak is jóvá kell hagyniuk, mielőtt életbe lépne.

Ajánlott tartalom

Feleslegessé vált mobiltelefonokat gyűjt az Auchan

Az Auchan Magyarország is csatlakozik ahhoz az akcióhoz, amelynek célja, hogy minél több, már nem használt mobilkészüléket, GPS-t, tabletet és ezekhez használt töltőt, kábelt gyűjtsenek vissza a magyar háztartásokból, elősegítve ezzel a körforgásos gazdaságot - közölte a vállalat hétfőn az MTI-vel.