Európa útjain több mint kétszázmillió autó fut, biztosítva a mobilitás szabadságát, ám sokan gondolnak ezekre a járművekre úgy, mint a Föld ökoszisztémáját károsító termékekre. Például a globális felmelegedés előidézőire, az üvegházhatású gázok kibocsátóira, a szmog, zaj és hulladék keletkezésének okozóira.

Zöldautó az utakon

Európa útjain több mint kétszázmillió autó fut, biztosítva a mobilitás szabadságát, ám sokan gondolnak ezekre a járművekre úgy, mint a Föld ökoszisztémáját károsító termékekre. Például a globális felmelegedés előidézőire, az üvegházhatású gázok
kibocsátóira, a szmog, zaj és hulladék keletkezésének okozóira.

Az elmúlt években az autóipar nagy lépést tett előre a személygépkocsik környezetre rótt terhelésének mérséklésében. Egyebek között a hibrid autó gyártásával. A hibrid technika gépjárműveknél alkalmazott sorozatgyártása a japán Toyota cég nevéhez fűződik, ugyanis ezt a fejlesztési irányt elsőként kezdte el. A vállalat 1996 óra gyártja a környezetbarát Prius típusú személygépkocsit.

A hibrid autót elektromos és benzinmotor vegyesen hajtja. Az elektromos rész részben a fékezési energiából visszatermelt elektromosságot tudja hasznosítani, egy megfelelő akkumulátorral. Azokban az üzemállapotokban, amikor a benzinmotornak a kipufogógáz összetétele káros a környezetre, a komputer nem engedi működni a benzinmotort, bekapcsol az elektromos motor. A sofőr és az utasok nem érzékelik, hogy egyik vagy másik, esetleg mind a két motor működik – részletezte Goizer György, a Toyota Motor Hungary Kft. környezetvédelmi osztályvezetője. Utalt arra is, hogy Nyugat-Európában és Amerikában adókedvezményekkel ösztönzik a környezetbarát autók vásárlását, Magyarországon ez még nem eléggé
érzékelhető.

Az autó “hátránya”, hogy csak automata váltóval kerül forgalomba. “Vannak autótulajdonosok, akik ragaszkodnak – főleg Magyarországon – a botváltóhoz. Nyugat-Európában már kevésbé tartózkodnak a vásárlók az automata kocsiktól. Amerikában és Japánban a járművek 90 százaléka automata váltóval kerül forgalomba” – közölte Goizer Gyürgy.

A szakember szerint a hibrid autó egyik legnagyobb előnye, hogy kapcsolódik a jelenlegi üzemanyag-hálózati struktúrához, normál benzinnel működik, nincs szükség különleges anyagra a működéséhez.
Még a karbantartásnál is ugyanannyit igényel, mint más “normál” autó.

Használója szempontjából nem elhanyagolható, hogy kevesebbet fogyaszt a benzines és a diesel járműveknél is. Városi fogyasztása 4,3 liter 100 kilométeren, ami benzines autónál legalább a duplája.
Évi 20 ezer kilométer futásteljesítménnyel számolva egy hasonló méretű diesel autóhoz képest 240 liter üzemanyag takarítható meg, ami körülbelül 65 ezer forintot jelent, miközben egy tonnával kevesebb a szén-dioxiddal terheljük környezetünket. Ez a mennyiség egy 71 fából álló erdő éves szén-dioxid megkötésének felel meg.

Az Európai Mobilitási Hét keretében a fővárosiak ingyen utazhatnak a hibrid autóval. Szerdán 10-14 óráig az Örs vezér tér és a Deák tér között közlekednek ilyen járgányok a Metró vonalán. Bárki beülhet, és elvitetheti magát valamelyik megállóig. Aki vezetni is szeretne környezetbarát autót, az szombaton az Autómentes Napon teheti meg, az Andrássy úton lévő standnál.

Ajánlott tartalom

A hibrid autók eladása továbbra is emelkedést mutat

Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.