“Zöld” vonaton utaznak az Audik

Kisebb ünnepség színhelye volt a minap a német főváros Potsdamer Platz vasútállomása: az egyes vágányra egy akciófilm zenéjének ütemére gördült be egy tehervonat, elején egy zöld villanymozdonnyal.

Utóbbi oldalán nagy betűk hirdették: CO2-frei auf der Schiene für Audi – azaz széndioxid-mentes vontatás az Audi gyár számára. Az ingolstadi autógyár az első nagyfogyasztó, amely igénybe veszi a német vasút, pontosabban annak teherfuvarozási leányvállalata, a DB-Schenker környezetkímélő szolgáltatását. A kettejük között létrejött szerződés értelmében a vasúti fuvarozó cég kizárólag megújuló energiaforrásokból nyert villanyáramot használva továbbít évente 625, Audi-kocsikkal megrakott szerelvényt Ingolstadtból az Északi-tengeren fekvő Emden kikötőjébe. Az autók onnan hajón folytatják útjukat Amerika, illetve Ázsia felé.

Az úgynevezett “ökoáram” persze drágább, mint a hőerőművekből nyert villanyáram – de az Audinak így is megéri. Mint Ernst-Hermann Krog logisztikai igazgató elmondta: a “zöld vonaton” történő szállítással az autógyár évi 5250 tonna széndioxiddal kevesebbet termel, mint ha hagyományos tehervonatokon küldené autóit Emdenbe. Ez a gázmennyiség 2200 háztartás éves széndioxid-kibocsátásának felel meg. A kamionokkal történő fuvarozáshoz képest pedig a CO2-megtakarítás évi 18 500 tonnát tesz ki. “Mint egy közismert autómárka képviselői jól tudjuk, mennyire fontos a hírnevünk szempontjából az, hogy környezetbarát módon gyártsuk és szállítsuk autóinkat” – mutatott rá Krog.
A német vasút ugyan a közlekedési-szállítási ágazat viszonylag környezetkímélő szereplői közé tartozik, ám arról szó sincs, hogy ne lenne felelős légkört károsító gázok kibocsátásáért. Ez annak a következménye, hogy a vasút több forrásból szerzi be a működéséhez szükséges áramot. A keveréken belül csupán 18,5 százalékot tesznek ki a megújuló energiaforrások (szél, árapály, nap- és vízienergia, biomassza). Az oroszlánrész ma is a feketeszén (32%) illetve a barnaszén (13%) eltüzelésével elektromos áramot termelő hőerőművekből érkezik, az atomenergia részesedése 25 százalék.

Mint az egyik legnagyobb német energiafogyasztó, a Deutsche Bahn évente több millió tonna széndioxid kibocsátásért felelős – ezen azonban változtatni akar. Mint Karl-Friedrich Rausch, a DB logisztikai főnöke elmondta, 2020-ig a vasút húsz százalékkal akarja csökkenteni a CO2-emissziót. 2050-re pedig kizárólag megújuló energiaforrásokból származó villanyáramot fog használni.

Ajánlott tartalom

Stílus és funkció – Antikolt térkövek a kerttervezésben

A kertek tervezése során a növények telepítésén van a legfőbb hangsúly, de a térkövek jól átgondolt alkalmazása is számtalan lehetőséget nyújthat. Olyan lehetőségeket rejtenek, amelyekkel megújíthatjuk kerti élettereink megjelenését, és egységes stílusban, új funkciókkal bővíthetjük a környezetet.