Kezdőlap / Tudj meg többet

Tudj meg többet: Bioetanol

A bioetanol, mint üzemanyag

Kimutatások támasztják alá, - hogy a jelenlegi adatok alapján - a világ azonban már felhasználta az üzemanyagok alapanyagainak, több mint, felét és néhány évtized múlva ezek végleg elfogynak, amennyiben nem találnak, fedeznek fel újabb lelőhelyeket. Azonban ha találnak is, nagy a valószínűsége annak, hogy a kitermelés költségesebb és nehezebb lesz, mint napjainkban. A Föld számára életbevágóan fontos, hogy olyan biztos energiaforrásokat fejlesszen ki, amelyek maradandóak lesznek; megújuló energiát a naptól, a széltől, a víztől és a növényektől.

Mi is a bioetanol?

A bioetanol legfontosabb fizikai tulajdonságai

A bioetanol, mint üzemanyag

Érdekesség

A bioetanolos autók előnyei

A bioetanolos autók hátrányai

Bioetanol.lap.hu

Bioetanol hirsite

Magyar Bioetanol Szövetség

Bioetanol a wikipedián

Mi is a bioetanol?

vissza a lap tetejére
A bioetanol benzint helyettesítő, vagy annak adalékaként szolgáló motor-üzemanyag, melyet biológiailag megújuló energiaforrások (növények) felhasználásával nyernek. A bioetanolt gabonanövényekből, és/vagy magas cukortartalmú növényekből (cukorrépából, cukornádból) állítják elő erjesztéssel. De nem kizárt olyan alapanyagok felhasználása sem melyek kémiai-biológiai folyamatok által cukorrá alakíthatóak. Ilyenek a keményítő, vagy celluóz anyagokat tartalmazó növények, úgy, mint, burgonya, kukorica, búza, szalma, gabonaszárak, fa, fűfélék, vagy az élelmiszeripari nyersanyagok termelésekor illetve feldolgozásakor keletkező hulladékok.

A folyamat (amely röviden egy desztillációs eljárás) nagyon hasonló ahhoz, ahogy az alkoholos italokat készítik. A gyártási eljárás a következő fő folyamatokat tartalmazza: alapanyag előkészítése, darabolás, majd a rostok sejtfalak roncsolása. Ez utóbbi nagy nyomáson történő főzéssel, gőzöléssel érhető el. Mindezt azért, hogy a későbbi fizikai, kémiai-biológiai reakciók a lehető legnagyobb felületen mehessenek majd végbe. Ezt követi a cukrosítás, más néven hidrolízis, a szénhidrogén-láncok feldarabolása, glükózzá alakítása, majd erjesztés (fermentálás) élesztő bekeveréssel.

Az így nyert folyékony halmazállapotú anyag viszonylag nagy víztartalommal kb. 10-18% alkohol tartalommal bíró szilárd maradvány anyagokat is tartalmazó cefre.

A cefréből több fokozatú desztilláció útján, és molekulaszűrő segítségével 95-99 % tisztaságú alkoholt állítanak, elő miután a szilárd maradvány anyagokat eltávolítják.

A bioetanol legfontosabb fizikai tulajdonságai

vissza a lap tetejére
Az etanol (etil-alkohol) színtelen, jellegzetes szagú és ízű, könnyen folyó folyadék. Képlete: C2H5OH. Az etanolt akkor nevezhetjük BIOETANOLNAK, ha az kimondottan növényi anyagokból állítjuk elő, s csak ez utóbbi esetben beszélhetünk róla úgy, mint megújuló nyersanyag.

Az etanol forráspontja magas,78 °C Tűzveszélyességi szempontok alapján az etanol-gázolaj keverék egyenértékű a benzinnel. Levegőn nedvességet szív fel, sőt némely sóból (szóda, Glauber-só) kristályvizet is elvon oldószerként is kiválóan használható: például kámfor, gyanták, alkaloidák, és számos festék nagyon jól oldódik benne. A természetben az etanol tisztán sosem fordul elő, mindig híg vizes oldatában található.

Azonban megtalálható kis mennyiségben, némely gyümölcsben, a humuszban, a legtöbb természetes vízben, az erjedő gyümölcsökben, a friss kenyérben, a cukorbetegek vizeletében stb. Mérgező vegyület; károsan hat a májra, a vesére és az idegrendszerre. Mértéktelen fogyasztása alkoholmérgezést, halált okozhat, hosszú távon az agysejtek elhalásához, májzsugorodáshoz vezet.

A bioetanol, mint üzemanyag

vissza a lap tetejére
A nagy tisztaságú alkohol több féle módon használható fel üzemanyagként: Magában, üzemanyaggal keverve vagy a magas oktánszáma miatt (oktánszámnövelő) üzemanyag-adalékként is felhasználható belsőégésű motorok üzemeltetésére.

Tiszta formában több térfogatszázalékban keverik be, többek között E5, E10 és E85 néven futó üzemanyagként, ahol a számok a benzinben található bioetanol százalékát jelentik. pl.: bioetanol keverve a 95-ös oktánszámú benzinnel 85-15% arányban (ahol a 85 százalékban biológiai úton előállított etanolról és 15 százalékban 95-ös oktánszámú benzinről beszélhetünk) elállított hajtóanyag neve az E85. Az E85-öt a jövedéki adókedvezmény miatt a jelenlegi benzináraknál akár 30-35 százalékkal is olcsóbban lehet majd megvásárolni.

A bioetenaol akár önálló üzemanyagként is felhasználható a különlegesen átalakított motorokban, vagy az eleve így kiépített gépjárművekben.

Az autó iparban pl.: a Volvo (S40) ill. a Ford Focus, ill. a SAAB jeleskedik leginkább bioetanol meghajtású autók gyártásával.
Laboratóriumi kísérletek bizonyították, hogy a bioetanolos autók károsanyag-kibocsátása nyolcvan százalékkal kisebb. Az E85-ös üzemanyag oktánszáma magasabb, mint a kereskedelmi motorbenziné (104 RON), így a motorból magasabb teljesítmény csalogatható elő kopás vagy meghibásodás kockázata nélkül.

Katalógusadatok szerint 20-25%-kal többet kell tankolni, mint benzinből, azonban akár 25 százalékkal nyomatékosabbak, és legalább ugyanakkora vagy még nagyobb lóerővel rendelkeznek, mint benzines társaik. a hagyományos üzemű autók A tapasztalatok szerint 5-10 százalékos bioetanol tartalmat viselnek el meghibásodás nélkül.
A bioetanol- beruházások Magyarországon jelenleg leálltak , a korábbi több mint harminc tervből eddig mindössze egy valósult meg: a szabadegyházi kukorica-feldolgozó üzem.

Németországban tavaly jelentek meg az első E85-ös üzemanyagot áruló kutak, amelyek száma mára már 50-re bővült. Svédországban 300 helyen lehet E85-öt forgalmazó kúttal találkozni, a tervek szerint az ottani hálózat 2010-re 600-ra bővül.

A bioetanolt, mint üzemanyagot a hagyományos Otto-motoros autókban nem lehet felhasználni, de ma már szinte az összes nagyobb autógyár kínálatában megtalálhatóak a tiszta benzin és az E85 befogadására is képes, úgynevezett rugalmasan hajtott motorokkal rendelkező járművek (Flexible Fueled Vehicle, FFV). Mivel az E85 nagyobb kompresszió viszony mellett tüzelhető el, nagyobb fogyasztás mellett lényegesen nagyobb motorteljesítményt ad le, de ezeket a motorokat kopogásfigyelő automatikával és turbóval látják el, hogy minden üzemanyag keverék mellett optimális teljesítménnyel üzemelhessenek a motor tönkremenetele nélkül.

Egy terepjáró egyszeri feltankolásához bioetanolból annyi kukoricára van szükség, amennyi egy ember egész évi táplálására elegendő, miközben egyedül a kukorica árának növekedése 2,7 milliárd ember élelmezését veszélyeztetheti a Földön.

A bioetanolos autók előnyei

vissza a lap tetejére
- 80%-al csökken a káros anyag kibocsátás
- az autók teljesítménye megnő: pl.: a 150 lóerős, 2 ezer köbcentiméteres benzines jármű bioetanollal 185 lóerőssé válik.
- Olcsóbb (a jelenlegi benzinárnál 30-35 százalékkal alacsonyabb)

A bioetanolos autók hátrányai

vissza a lap tetejére
- az alacsonyabb fűtőértéke, mely miatt nagyobb mennyiség elégetésére van szükség, ha azonos teljesítményt kívánunk elérni
- A bioetanol a benzinhez képest kisebb fajlagos energiával rendelkezik, így a "zöld autók" fogyasztása 100 kilométeren mintegy 20-30 százalékkal nagyobb a hagyományoshoz képest.
- A felhasználható növényi alapanyag mennyisége véges, könnyen áldozattá válhatnak pl.: esőerdők részei, különböző növények. Ha nem áll megfelelő mennyiségű alapanyag a rendelkezésre, a hiány könnyen felverheti az árát a cukor és celluóz tartalmú növényeknek, gabonáknak.

Bioetanol.lap.hu

vissza a lap tetejére
Tematikus linkportál

Bioetanol hirsite

vissza a lap tetejére
Hirek magyar nyelven

Magyar Bioetanol Szövetség

vissza a lap tetejére
A szövetség hivatalos honlapja

Bioetanol a wikipedián

vissza a lap tetejére
további információk a bioetanolról

Nincsenek alkategóriák

Bioetanol hírek

vissza a lap tetejére