The Great City, avagy Kína tervezni zöld

A kínaiakra sok mindent lehet mondani, de hogy ne lennének kreatívak és adott esetben előremutatók, azt semmiképp. Nyilván az ő fejükben született meg elsőként a hangsúlyozottan megvalósítható autómentes város gondolata is. Hmm, szmogmentes levegő, nyámi.

Tudjátok, mint amikor a szabadba kiszabadulva csak úgy harapod a levegőt, és mindezt a lakóhelyeden…??!! Itthon csodálatos utópia, ott meg valahogy semmi sem lehetetlen. Kettőt pislogunk, és felhúzzák, míg én itt a Kossuth tér tövében hónapok óta kerülgetem a fakidöntő, útromboló daru mellett szotyizó munkásembereket, írja az urbanherbalist.blog.hu.

A város alapja egy 1,3 km2 nagyságú kör, melyet körös-körül parkos, fás tavas területekkel terveznek átölelni. És ez még nem minden. Az alapterület 60%-át a buja növényzetnek, 40 %-át meg kb. 80.000 ember majdani hajlékának tervezik. A sűrűn lakottság további előnye, hogy átlósan is 15 perc gyalogtúra a legtávolabbi pont, barát, nagymami az anyós vagy zöldséges. Az autók számára nem is biztosítanak utat, lesz viszont a városból kivezető tömegközlekedés.

A tervezők, Adrian Smith és Gordon Gill szerint a városka 48%-al kevesebb energiát és 58%-al kevesebb vizet fogyaszt majd, mint más hasonló méretű fejlett település, valamint nem mellesleg 60%-al kevesebb szén-dioxidot ereget. A város terjeszkedését függőlegesen képzelik, a lakosságot pedig házi kertészkedésre nevelik. A design és a koncepció a fentieket együttvéve a jelen kor legégetőbb problémáira keres és ad megoldást: a fenntarthatóság és a túlnépesedés kérdéseire. A nemes cél, hogy a városka és lakói végre együtt és harmóniában éljenek a természettel, és ne ellene. A sűrűn lakott metropoliszokba rendeződő élet ne jelentsen feltétlenül egyet egy szennyezett, elidegenedett Mad Max vízióval. A felismerésért jár a buksisimi.

Ajánlott tartalom

Ez lenne az első megterülő napelemes energiatároló rendszer?

A LUNA S1-et háztartási napelemes rendszerek számára dolgozták ki.