Tanulmány: évtizedekig fontos szerepe marad a fosszilis üzemanyagoknak

A közlekedésben bővül az elkövetkező 25 évben az energia-mix, csökken a szén-dioxid-kibocsátás, a járművek elsősorban elektromos árammal, benzin és dízel üzemanyaggal közlekednek majd, a tisztán elektromos járművek részaránya viszonylag alacsony lesz.

A közlekedési eszközök 25 év múlva feleannyi szén-dioxidot bocsátanak majd ki mint manapság, hajtóanyaguk pedig elsősorban elektromos áram, benzin, és dízel üzemanyag lesz, de növekszik a földgáz és a hidrogén részaránya is – derül ki a német DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.) légi- és űrtechnológiai kutató intézet által az MWV (Mineralölwirtschaftsverband e. V.) ásványolaj ipari ágazati képviseleti szervezet megbízásából készített tanulmányból.

“A járműflotta jövőbeni összeállításában a legfontosabb szempont a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó szabályozás lesz” – állapítja meg a tanulmány. A tudósok abból indultak ki, hogy 2020-tól kilométerenként 95 gramm, 2030-tól 70 gramm és 2045-től 45 gramm lesz a szén-dioxid-kibocsátás felső határértéke az EU-ban. Már az első határérték teljesítéséhez is magas minőségű üzemanyaggal hajtott, optimalizált modern motorral rendelkező és könnyű szerkezeti anyagokból készített járművekre lesz szükség.

“Mostanában kezdenek számottevő piaci részesedésre szert tenni a hagyományos robbanómotorral és elektromos hajtással egyaránt rendelkező hibrid járművek” – mutatnak rá a tanulmány szerzői. A szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítéséhez azonban a jelenleginél jóval nagyobb hatótávval rendelkező és fejlettebb hibrid technológiát képviselő járművekre lesz szükség. “Az uniós normák szigorodása az elektromos hajtás részarányának növekedését vonja maga után a járműflottában” – jelzi a tanulmány.

Az elektromos hajtás elterjesztésében azonban még hosszú ideig a benzin vagy dízel motorral is rendelkező hibrid járművek játsszák majd a fő szerepet. “A tisztán elektromos hajtású járművek sokak igényeit nem tudják kielégíteni, a többség számára megfizethetetlenül drágák maradnak, ezért még hosszú ideig csak speciális feladatköröket töltenek majd be.”

A tanulmány előrejelzése szerint még 2040-ben is az új autóknak 85 százaléka, a forgalomban lévő gépjármű állománynak pedig 95 százalékra rendlkezik majd robbanómotorral.

A modern üzemanyag-takarékos technológia drága. A magas beszerzési költséget a felhasználók számára a fogyasztásban jelentkező megtakarítás egyelőre nem fogja tudni ellentételezni. “A kiinduló feltételeket figyelembe véve az elkövetkező 30 évben a többletköltség járműkategóriák szerint 22 és 30 százalék között alakulhat” – jelzi a DLR tanulmánya.

Az állami adóbevételek az egyre alacsonyabb benzin- és dízelfogyasztás miatt csökkenni fognak és 2040-re már több mint 50 százalékkal maradnak majd el majd a mostanitól. Összességében 2010 és 2040 között 300 milliárd euró adóbevétel kieséssel kell számolni (Németországban). A tanulmány azonban megállapítja, hogy az üzemanyag után kieső adóbevételeket más területen jelentkező többletbevétel ellentételezi majd.

Az ásványolaj ipari ágazat számára különösen fontos az MWV megbízásából készült tanulmány megállapítása, amely szerint a fosszilis energiahordozóknak a belátható jövőben még fontos szerepe lesz az egyéni független mobilitásban. “A személygépkocsikat még huzamos ideig az olajra és áramra támaszkodó intelligens energia-mix hajtja majd” – mutatott rá Klaus Picard, az MWV vezérigazgatója.

Az olaj a tanulmány megállapítása szerint kulcsfontosságú szerepet játszik majd az elkövetkező évtizedekben a haszongépjárművek hajtásában, valamint a légi és a vízi közlekedésben is.

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.