Szmogba borult az ország

Vörösbe borult az ország, már ami a szmogtérképet illeti, hiszen a rákkeltő és erősen allergén PM10 szálló por helyenként a megengedett határérték 403 %-át is elérte.

Egy magyar találmány kutatás-fejlesztési szakemberei ezért nyílt levélben fordulnak a nagyvárosok polgármesterei és a települések környezetvédelmi bizottságai felé – tudta meg az OGH Hírügynökség. A Prowerdose projekt vezetője, Tóth János elmondta, egy olyan magyar találmány van a birtokukban, amely az elviselhetetlen szmog-helyzet, az extrém egészségügyi kockázatok és a neuralgikussá váló üzemanyagárak közepette egyszerű és mindenki számára elérhető megoldást nyújt, különösen az állami, önkormányzati illetve magántulajdonban levő közlekedési- és szállítóeszközök, munkagépek üzemeltetőinek. Mint arról az OGH Hírügynökség korábban beszámolt, a Prowerdose projekt kutatás-fejlesztési szakemberei rövid és középtávon a benzint, gázolajat illetve bioetanolt használó járművek károsanyag-kibocsátását és fogyasztását csökkentő eljárások közül az üzemanyag-adalék alkalmazásában látják a megfizethető megoldást. A részecskeszűrők utólagos beépítése ugyanis több százezer forintos költséggel jár, ami hazánkban a gépjárműpark 11 év feletti átlagéletkorára való tekintettel széles körben megfizethetetlen. A kérdés már szó szerint húsbavágó, hiszen a szúrós szagon és a közlekedés környezetszennyező hatásán túl a szaglás romlására, a szélütések és szívrohamok kockázatának növekedésére, sőt a nemzőképesség csökkenésére is figyelmeztetnek már a legújabb nemzetközi tanulmányok. A sorozatos országos szmog riasztások pedig ismét arra világítottak rá, hogy a közlekedésbe való beavatkozás kínálhatja a leggyorsabb megoldást.

 
Egy 2010-ben bejegyzett magyar találmány a károsanyag-kibocsátást 30-60%-kal, az üzemanyag-fogyasztást akár a negyedével is csökkentheti. A Prowerdose-projekt kutatás-fejlesztési szakemberei ezért úgy döntöttek, nyílt levélben fordulnak a nagyvárosok polgármesterei és a települések környezetvédelmi bizottságai felé. „Kampányt hirdetünk Magyarország nagyvárosai és települései levegő minőségének javítására. Valamennyi felelősen gondolkodó polgármester és képviselő testület részére az egyik legfontosabb feladat az irányítása alatt álló település élhető és egészséges környezetének kialakítása, fenntartása. Kampányunk kizárólag a városok vezetésével közösen történhet. Több veszélyeztetett nagyváros közül Budapestre, Miskolcra, Nyíregyházára és Debrecenre esett először a választásunk, mivel álláspontunk szerint ezeken a településeken érhető el leglátványosabban az általunk prognosztizált hatás, de felhívásunk minden város polgármesterének és a települések környezetvédelmi bizottságainak egyaránt szól” – áll az OGH Hírügynökséghez eljuttatott nyílt levélben, amely a magyar találmány közhasznú alkalmazását kínálja fel a csatlakozni kívánó településeknek, állami és önkormányzati intézményeknek, közlekedési vállalatoknak, munkagépek üzemeltetőinek.

 
Tóth János elmondta, a kampány időszaka alatt a szmog tájékoztatási és riasztási fokozatának elrendelése esetén önköltségi áron vállalják a dízel, benzin és bioüzemanyagba egyaránt adagolható üzemanyag-adalék szállítását az önkormányzatok és azok nonprofit szervezetei üzemeltetésében lévő gépjárművek részére. „Kampányunk alapvetően a gépjárművek légszennyezésének csökkentésére irányul. A társaságunk által kifejlesztett üzemanyag adalék 30-60%-al csökkenti a gépjárművek károsanyag kibocsátását, melyet a budapesti (BKV), miskolci (MKV), debreceni (DKV) közlekedési vállalatoknál, a Gemenc Volánnál, az Országos Rendőr-főkapitányságnál (ORFK), és számos közúti fuvarozónál végzett gyakorlati tesztünk is igazol. Azokban a városokban, amelyekben csatlakoznak kampányunkhoz, a város vezetése eleget tesz a választópolgárai által megfogalmazott elvárásoknak, biztosítja az élhetőbb környezetet, elősegíti a város gépjárműparkjának gazdaságosabb üzemeltetését, és nem utolsó sorban úttörő munkát vállalhatnak egy hazai és nemzetközi kihívás, a légszennyezés, és az üvegházhatás megoldásában” – tette hozzá a Prowerdose projekt  vezetője. Az OGH Hírügynökség értesülése szerint a kezdeményezés pozitív fogadtatása esetén Magyarországon tervezik a munkahelyteremtő beruházást  jelentő gyártást is.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.