Kezdőlap / Rovatok / Zöldinfó / Környezetvédelem / Szintet lép a nejlonzacskóellenes harc
Tudj meg többet: Szelektív hulladék
Egy átlagos európai évente 200 műanyag zacskót használ, ezt kellene tíz év alatt az EU előírásai alapján ötödére csökkenteni. A péksüteményes zacskók megmenekülnek.

Szintet lép a nejlonzacskóellenes harc

Egy átlagos európai évente 200 műanyag zacskót használ, ezt kellene tíz év alatt az EU előírásai alapján ötödére csökkenteni. A péksüteményes zacskók megmenekülnek.

Az Európai Unió tavaly hirdette meg a műanyag zacskók elleni háborút, amely Magyarországon is érzékelhető lesz. Az agrártárca első féléves – jogszabály-alkotási – menetrendjéből (pdf) kiderül, hogy a műanyag zacskók használatának csökkentését célzó uniós irányelv magyar szabályokra történő átültetése érdekében a szaktárca kormányrendelet készít. Ez például a kiskereskedők egy részének előírja majd, hogy tájékoztassák vásárlókat és kampányt is tartsanak a műanyag zacskók visszaszorítása érdekében.

A műanyag zacskók elleni fellépést látványos adatokkal indokolja az Európai Unió: évente 100 milliárd zacskót használnak az uniós vásárlók, az 508 millió fős lakosságot figyelembe véve ez fejenként évi 200 zacskót jelent. Ráadásul a 200 zacskó 90 százalékát, azaz tízből kilencet mindössze egyszer használnak. Az EU azt szeretné elérni, hogy 2019-re 90, 2025-re pedig 40 darabra csökkenjen az éves zacskóhasználat. Ehhez olyan intézkedéseket kell hozniuk a tagállamoknak, amelyek garantálják, hogy 2018 végéig a kiskereskedők ne adhassanak ingyen műanyag zacskókat.

Az uniós irányelv pontos zacskóhatározót is tartalmaz, amelyből kiderül, melyik a sima vagy könnyű, illetve nagyon könnyű “hordtasak”. Ez csak azért lényeges, mert a nagyon könnyű, higiéniai célokra használt, például a boltban a péksüteményekhez kitett zacskókra nem vonatkozik a korlátozás.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

index

Az újrahasznosítás, szelektív hulladékgyűjtés témával folytatódik a Médiaunió Nem nehéz…! című kampánya

Nem nehéz…!, erről szól a Médiaunió idei kampánya, amelynek témája a környezetvédelem, a tudatos fogyasztás, és a hulladék újrahasznosítása.