Szélkerékért küzd az elektromos autós magyar Don Quijote

2008, Gerincgyógyászati Központ, intenzív osztály. Az akkor 36 éves D. a tizedik gerincműtét, és egy ötnapos mesterséges kóma után próbál visszatérni az életbe. Még olvasni sem tud, orvosi előírásra mereven kell feküdnie az ágyában, ezért jobb híján bámulja a plafont, és közben átgondolja a világhoz való viszonyát.

“Akkor döbbentem rá, hogy annyi sok betegség van, ami össze kell, hogy függjön a rengeteg környezetszennyezéssel. Töménytelen mennyiségű mérget eresztünk a levegőbe, például az autóinkkal, ami aztán felgyülemlik az emberekben, majd rák, meg egyéb betegségek formájában kicsapódik” – meséli, mi járt a fejében egykor. Az emlékek felidézése közben textilkesztyűbe bujtatott kezével autójának 41 centi átmérőjű monitorján zongorázik, a kocsiban beállított orosz internetes rádióállomásokat mutogatja.

A világ ma kapható autói közül talán a leginkább high-technek nevezhető Tesla Model S-ben ülünk. Igazi ritkaság, olyan 6-7 darab futhat belőle Magyarországon.

Furcsa, kettős érzésem van az anyósülésből körbetekintve. Egyrészt tipikusan elektromos autós a viselkedése, csak a gördülő abroncsok hangját hallva suhanunk, és ha kell, padlógázra a 440 Nm-nyi nyomaték belemarja az aszfaltba a 19-es, külön rendelt felniket. Másrészt az általam vezetett elektromos kocsikhoz képest ez egy fennhéjázó luxusautó, amelynek kilincsei kiemelkednek az ajtólemez síkjából, ha közelítjük felé a mancsunkat.

Kesztyűs kezével – nehogy ujjlenyomatot hagyjon a kijelzőn – állít a légrugózáson D., majd története felidézésében visszakanyarodik a gyógyulása utáni hónapokhoz.

Éppen új otthonba költözködött a kezelések után családjával, amikor a kórházban tett elhatározását tettekre váltotta: a környezetvédelem jegyében ahol csak lehetett, igénybe vette a megújuló energiákat háza fűtése és világítása érdekében. Napkollektorokat és napcsöveket szereltetett fel, valamint egy igazi, saját áramot termelő, mini-szélerőműről álmodozott.

Környezettudatossága nem állt meg az ingatlannál, a magyarországi elektromos autózás egyik úttörőjeként 2009-ben vásárolt egy Revát. Igazi csodabogárnak számított a mindössze 12 kW-os teljesítményű, csupán 600 kg-os miniautóval akkoriban a főváros útjain, ahol szinte egyáltalán nem futottak villanyos kocsik. Sőt, tőlünk nyugatabbra még a nagy autógyártók jelentős része sem igazán fejlesztett akkortájt elektromos kocsikat. Emlékezzünk vissza, öt éve még egyáltalán nem úgy nézett ki, hogy ez a jövő, őszintén szólva számos szakmabeli ma is csak legyint az elektromos kocsikra, pedig napjainkban egyre több márka dobja piacra saját verzióját.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Brüsszeli döntés: kötelezővé tették a napelemek telepítését az épületekre

Az Európai Parlament jelentős lépést tett az energiahatékonyság és a zöld átmenet felé, elfogadva az uniós napenergia-szabványt.