Peugeot SXC

A Peugeot rendszerint elegáns, de ésszerű autókkal rukkol elő. Néha azonban ki kell törni a józanságból: a Kínában tervezett SXC sokkal inkább szól a vezetés öröméről, mint a takarékoskodásról. Sokkal inkább – de nem kizárólag.

Semmi meglepő nincs abban, hogy minden autógyártó szeretne jelen lenni Kínában, a világ leggyorsabban növekvő piacán. Az viszont már igencsak elgondolkoztató, hogy a vezető márkák a globális jövőképüket meghatározó tanulmányok kidolgozását is elkezdték kínai stúdióikra bízni. Kiváló példa erre az új keletű gyakorlatra a Peugeot SXC koncepció, amelyet a sanghaji China Tech Center tervezett és valósított meg. Az SXC az elmúlt néhány hónapban bemutatott, elektromos luxusszedántól a városi törpeautóig húzódó, környezetbarát tanulmány-sorozat legújabb darabja.

 
A Sanghaji Autószalonon Cross Concept néven debütált tanulmány stílusában a 4007 praktikus robusztussága helyett az emelt hasú, elegáns sportkombik irányvonalát folytatja. Persze ha nagyon keressük, bőven találunk szinergiákat a jelenlegi modellekkel: ott vannak például a 207 SW furcsán elálló tetősínjeiből levezethető hosszanti tartóelemek, amelyek kecses uszonyként meredeznek az SXC tetőkeretéből, vagy a hátsó szélvédő krómozott alsó pereme, amely a nyitható keménytetős CC modellekről lehet ismerős. Az autó sziluettje egyébként az erőteljes törésvonalak ellenére sokkal hagyományosabb, mint amire a márka előélete alapján számítani lehetett volna, egyedül a far háromdimenziós hullámzása visz némi eredetiséget a formába. A jelen és a jövő keveredése a tekintélyes, 4,87 méteres és több mint 2 méter széles autó meghajtásában is érvényesül. A PSA csoport tagjaként a Peugeot készítette el a világ első, szériagyártású dízel-elektromos hibrid autóját, ám ezúttal (nyilván nem kis részben a kínai piac sajátosságai miatt) benzinmotort alkalmaztak: a kétliteres közös nyomócsöves turbódízel helyére egy 218 lóerősre felhizlalt, 1,6 literes benzines turbómotor került.

SXC

A hátsó kerekeket hajtó villanymotor teljesítményét csaknem kétszeresére növelték, jelen formájában 95 lóerő leadására képes. Az ebből kikalkulált, 313 lóerős rendszerteljesítmény, valamint az aktív menetstabilizálásra is alkalmas HYbrid4 összkerékhajtás az SXC formavilágával összecsengő, brutális menetdinamikát sejtet. Ez azonban csak az autó egyik arca. A tisztán elektromos üzemre is alkalmas hajtáslánc ugyanis a takarékos vezetés lehetőségét is magában hordozza, így normál használatban 5,8 literes átlagfogyasztásról és 143 g/km CO2-kibocsátásról beszél a Peugeot.

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.