Oxford, az elektromos autó övezet

Oxford, a híres brit egyetemi város központja lesz Nagy-Britannia első, közlekedési károsanyag-kibocsátástól mentes övezete.

2020-tól bevezetik, majd folyamatosan kiterjesztik a központi zónát, ahová sem dízel-, sem benzinüzemű kocsikkal nem lehet majd behajtani, csak elektromos járművekkel. Az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének tavalyi jelentése megállapította, hogy Oxford egyike Nagy-Britannia azon tíz városának, ahol az országban a legmagasabb a légszennyezettség. A helyzet annál aggasztóbb, mivel a Brit Orvosszövetség adatai szerint a szennyezett levegő okozta betegségek miatt évente 40.000 ember hal meg idő előtt az országban. Az orvosok felhívták a hatóságok figyelmét, vezessenek be szigorú intézkedéseket, tiltsák meg az autóközlekedést azokon a helyeken, ahol ilyen súlyos a helyzet. A felmérések 29 ilyen várost mutatnak, azok vezetésének legkésőbb decemberig kell beterjeszteni javaslataikat, hogyan kívánják csökkenteni a légszennyezést. A 190.000 lakosú Oxford elsőnek a robbanómotoros autókat (köztük a taxikat), a könnyű szállító járműveket és a buszokat tiltja ki a központi övezetből, amelyet azután fokozatosan bővítenek. Egyébként a város autógyárában 2019-ben megkezdik a Mini elektromos változatának gyártását, amely növekvő helyi eladásokat is remél. Oxford máris 120 elektromos autó-töltő állomást állít fel állami támogatással, egy ötödüket csak taxik részére. A brit kormány már korábban bejelentette, hogy 2040 után nem lesznek forgalomba hozhatók új robbanómotoros autók.

A városok különböző módon reagálnak a légszennyezésre. London továbbra is beengedi a szennyező járműveket, de csak jelentős díj ellenében. Nottingham már évek óta különadót vet ki a munkaadókra minden, a dolgozóiknak biztosított parkolóhely után. Derbyben azok, akik különösen alacsony károsanyag-kibocsátású autót vesznek, olcsóbban parkolhatnak és szabadon utazhatnak a fő buszvonalakon, írja a piacesprofit.hu.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.