Kezdőlap / Technológiák / Zöld autó / Elektromos autó / Osztrák kormány segít a hitelezésben a magyar elektromos autó gyártásában.
Tudj meg többet: Elektromos autó

Osztrák kormány segít a hitelezésben a magyar elektromos autó gyártásában.

Néhány hónap múlva megjelenhetnek az első magyar fejlesztésű elektromos autók Ausztriában. A Bontino a személyszállítás helyett turisztikai szerepet kaphat – eleinte főként külföldön.

A Bontino elektromos autó mellett az ausztriai Weizban multifunkcionális töltőoszlopokat is gyárt majd a Brixxon Elektromos Autó Kft. A társaság nem a személyszállításra épít, sokkal inkább az idegenforgalomban szeretne újfajta szolgáltatásokkal megjelenni – mondta a Napinak Horváth Sándor László. A kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint április végéig a töltőállomás kiviteli tervdokumentációja, valamint a töltőoszlopok végleges hardver- és szoftverelemei is elkészülnek. Várhatóan március végén, április elején zárul a Bontino engedélyeztetési eljárása Grazban a TÜV Österreichnél, tavasszal akár meg is kezdődhet a járművek gyártása az osztrák fióktelepen.

A kft. terveinek megvalósításához számos külföldi befektető is jelentős összeggel járulna hozzá, ám szinte valamennyien az elektromos autó hivatalos uniós műszaki minősítéséhez kötik a tőkejuttatást. A Brixxon osztrák, holland és német befektetőkkel is folytat tárgyalásokat, s bár különböző konstrukcióban és feltételekkel, de mindannyian több millió eurónyi tőkét biztosítanának az autó- és a töltőoszlopgyártáshoz.

Az Erste Bankhoz tartozó Steiermärkische Bank osztrák állami garanciavállalás mellett már jóváhagyta egy 1,5 millió eurós kölcsön folyósítását a Brixxonnak (Napi, 2008. december 19.). Ez az összeg elegendő a gyártás beindításához, és a társaság az idei évre tervezett 2,6 ezer járművet akkor is elő tudja állítani, ha csak áprilisban indulna meg a gyártás. Több országból is számos vállalat érdeklődik a magyar fejlesztésű elektromos jármű iránt, a cégek elsősorban idegenforgalmi szerepet szánnak a Bontinónak: nagy számban hasznosítanák az autót például a spanyol tengerparti turisztikai övezetekben.

A Brixxon üzleti tervében 2013-ig mintegy 50 ezer Bontino gyártását irányozza elő, a saját energiaigényét napelemekből, a járművek töltését pedig hálózati forrásból fedező töltőoszlopokból pedig évi néhány ezer darabot gyártanának. Az előzetes megrendelésekkel sem állnak rosszul: 2009-ben Weizban elkészülő autókra már most megvannak a vevők – mondta Horváth.

A kft. saját töltőállomás-hálózat kiépítését is tervezi: a környezetbarát kutak az autók töltése mellett turisztikai funkciókat is ellátnának. Helyet kaphatnak az állomásokon éttermek, irodák, konferenciatermek is. Miután magas a létesítmények beruházási költsége, a 3-4 millió euró körüli összeg biztosításához további tőkebevonásra lesz szükség. Az ügyvezető szerint Ausztriában ugyan már kijelölték azt a területet, ahol az első ilyen töltőállomást felépíthetik, azonban leghamarabb csak az év második felében kezdődhetne meg a kivitelezés. A beruházás költségeinek legkevesebb 80 százalékát uniós pályázati forrásokból fedeznék.

Ajánlott tartalom

Donald Trump lemondta dániai látogatását, mert nem adják el neki Grönlandot

Donald Trump amerikai elnök kedden éjjel Twitteren bejelentette, hogy lemondja dániai látogatását.