Odacsap a kormány a spórolós hazai autósoknak?

Bár a közelmúltban beállt benzinár-fordulat hatására megtorpant a személyautók gázüzeművé alakításában tapasztalt fellendülés, több nemzetközi benzinkút-üzemeltető tervezi, hogy lpg-töltőállomást nyit Magyarországon.

Nagyjából 2011 nyara óta – amióta a hagyományos üzemanyagok ismét jelentős drágulásnak indultak, a különböző, átalakítást végző műhelyek forgalma irgalmatlanul megnőtt, esetenként több hónapos várólisták alakultak ki – fogalmazott lapunk kérdésére Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke. (Az MGKKE tagja az Európai gázautó egyesületnek, az NGVA-Europe-nak.) Idén is folytatódott az emelkedő trend, és bár még nem történt meg a valódi áttörés, az árkülönbség egyértelműen érezteti hatását – közölte Szirmai Zoltán, a piacvezető Prímagáz Zrt. vezérigazgatója. A korábbi csökkenés után 2010-ben állt be fordulat a piacon, ebben az évben hat, 2011-ben pedig nyolc százalékkal növekedett az autógáz forgalma a társaság korábbi közlése szerint. A kőolaj lepárlásából keletkező lpg (cseppfolyós propángáz, avagy pb) mellett a cng (compressed natural gas – sűrített földgáz) használata is terjed, noha még mindig nem áll rendelkezésre elegendő nyilvános töltőállomás, szép számmal akadnak viszont privát használatban üzemelő kutak – tette hozzá Domanovszky.

Az autógáz fokozódó népszerűségét egyértelműen a benzinhez, gázolajhoz viszonyítva alacsony árszint magyarázza. Míg a 95-ös benzin és a gázolaj ára még a többszöri csökkentés után is közelíti a 420 forintot, addig az lpg literjét – amelyből többet is fogyaszt az autó – körülbelül 230 és 260 forint között tankolhatjuk az ország több mint 600 kútján. A járművek gázüzeművé alakítására fordított 200-250 ezer forintos összeg úgy 20-25 ezer kilométer megtétele után, akár már egy-két év alatt is megtérülhet Szirmai Zoltán szerint. A “gázosítási kedvet” fokozzák a közelmúltban enyhült jogszabályok is, amelyek alapján a pb-gázzal működő korszerű autókat már nem korlátozzák a parkolóházakba hajtásban.

Merre mehet az ár, jön-e adóemelés?
Az autógázárakat három fő tényező alakítja: a világpiaci árak mellett a dollár/forint árfolyam, illetve a piaci verseny befolyásolja leginkább, hogy az autósoknak mennyit kell fizetniük a töltőállomásokon – fogalmaz Szirmai. Az árak egyébként nagyjából együtt mozognak a benzin- és dízel áraival, bár a piac sajátságai miatt azoknál ritkábban, jellemzően havonta módosulnak, így kisebb késéssel követik a trendet. Ennek megfelelően a legutóbbi alkalommal 6-8 forinttal olcsóbb lett az autógáz is. Igaz, a benzinhez hasonlóan itt is 20-30 forintos különbség lehet az egyes kutak kínálata között.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A GTKB Ganz fejleszti buszgyártási képességét

A GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. fejleszti buszgyártási képességét, egyebek közt új innovatív vezérlőrendszert hoz létre a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) Plusz forrás felhasználásával - közölte a társaság az MTI-vel.