Nem csak a divat, a számok is a napelemek mellett szólnak

Ma már egyre több lakóház tetején láthatunk áram termelésére szolgáló napelemeket. Mi a helyzet a vállalkozásokkal? Számukra is megtérülő és megindokolható egy ilyen beruházás, vagy egyelőre ez csak a felső tízezer kiváltsága? Lehoczki Balázst, az E.ON Energiakereskedelmi Kft. ügyvezetőjét kérdeztük.

Mire vevők inkább az ügyfelek? A „zöld” üzenetekre, vagy a megtérülési számításokra?

– Elmúltak már azok az idők, hogy a napelemekre csupán a tehetős emberek vagy a környezetvédők hobbijaként tekintsünk. A napelemparkok után a háztartásokban és a kisvállalati szektorban is fellendült a használatuk. Józan számítással egyre több cégvezető ismeri fel üzleti létjogosultságát. Ma már nem azért érdemes ilyet telepíteni, mert „trendi”, hanem mert a vállalkozásoknak a versenyképességét vagy akár egy beruházás és ingatlan értékét tudja jelentősen növelni. Gondoljunk csak bele, hogy éves átlagban kedvező esetben akár nulla forint is tud lenni így egy háztartás vagy egy üzem villanyszámlája! Alapos számításokkal igazolható, hogy rendszermérettől és a beépített anyagok minőségétől függően már tíz év a megtérülési ideje, miközben mi, az E.ON húsz év teljes körű garanciát vállalunk az általunk telepített rendszerekre. Mint felelős vállalat mi sem alapítottunk volna egy egész üzletágat pusztán csak egy ötletre, különösen nem ilyen komoly vállalásokkal.

Akkor mi az oka annak, hogy míg máshol robbanásszerűen terjed az alternatív energia, addig nálunk még gyerekcipőben jár ez az egész?

– A gyerekcipős fázison szerencsére már túl vagyunk, még ha a piac mérete nincs is akkora, mint egyes vezető uniós országokban. A piaci lehetőségek és a kínálat tekintetében viszont jól állunk. Vannak még olyan vállalkozások, amelyek vezetői ódzkodnak attól, hogy belevágjanak egy ilyen fejlesztésbe, mivel úgy érzik, hogy úttörő szerepet kell ezzel felvállalniuk, és ez nagyon bonyolult dolog lehet. Pedig meg tudom nyugtatni őket, már jól kitaposott ösvények vannak. Erre a legjobb bizonyíték az, hogy a legtöbb cégvezető, aki vállalkozása telephelyén beüzemel egy ilyen rendszert, az kisvártatva saját házába is rendel egyet tőlünk. Mivel Magyarország technológiai értelemben piackövető, és sok még az új technológiákkal szemben az előítélet, ezért ennek a lebontásáért egyfajta ismeretterjesztő szerepkört is vállaltunk.

Mik a leggyakoribb félelmek?

– Először is az ár. A sajtóban leggyakrabban a milliárdos beruházásokról esik szó, gigantikus sivatagi napelemparkokról vagy erőművi beruházásokról. Eközben egy családi ház átlagban alig több mint kétmillió forintból felszerelhető egy ilyen berendezéssel. Kisebb cégek esetében ez három-négymillió forintos befektetés, viszont a növekvő árral párhuzamosan a megtérülés is tíz év alá csökken, amin akár tovább tud segíteni egy uniós pályázati forrás. Azt is érdemes számításba venni, hogy a számviteli törvény keretei között gyorsítható a leírása, és egy ilyen fejlesztés több évtizedre szól. Ez értéknövelő beruházás, ami az ingatlanpiacon is előnyös helyzetet teremt.

Nem nagy macera egy ilyen rendszer kiépítése?

– Ez a másik leggyakoribb előítélet, és örömmel mondhatom, hogy teljesen alaptalan. Az ingyenes helyszíni szemlét követően napokon belül megtervezzük a rendszert, annak engedélyeztetése néhány hét alatt, de elosztói körzettől függően is maximum két hónap alatt megtörténik. Ezt a munkát természetesen ügyfeleinknek átvállaljuk. A telepítés és beüzemelés maximum két nap, de családi házaknál akár egy nap alatt is végeznek a szakembereink. Nincs felfordulás, ez nem jár nagyobb felfordulással, mint régen a parabolaantenna felszerelése.

Lehet, hogy sokan a tető sérülésétől tartanak?

– Ezek a panelek moduláris szerkezetűek, könnyen mozgathatóak, csak annyit kapcsolunk össze, amennyi indokolt. Saját állványukra kerülnek, és professzionális szerelési anyagokkal dolgozunk, a tető megbontása nélkül, így nem fog beázni. A hiedelmekkel ellentétben a napelemek ellenállnak a jégesőnek, és egyáltalán nem elvárás, hogy rendszeresen letakarítsák őket. Egy nagyobbacska családi házhoz szabott, négy kilowatt peakes, fotovoltaikus kapacitással bíró rendszer csupán huszonöt négyzetméternyi tetőfelületet igényel. Az inverter a házban egy alkalmas helyen elhelyezhető, némán működik, nem zavar senkit. Az adott üzem vagy háztartás továbbra is a hálózatra lesz kötve. Az érdekesség még az, hogy egy napelemrendszer üzembe helyezésével az ügyfél „áramtermelővé” is válik. Lakossági ügyfél esetében ez a villanyszámlán egyszerűen jelenik meg: a számla az alapdíjakon felül a fogyasztott és a termelt áram különbségét fogja tartalmazni, ami ki is nullázhatja egymást. Egy vállalkozás, ha a saját fogyasztási paramétereinél nagyobb kapacitású napelemet is szerel fel, akkor nettó termelővé válik, és egyedi szerződés alapján drágábban adhat el villanyt, mint amennyiért vételez. Ennek csupán az az ára, hogy a kiserőművi engedélyezés öt hónapnál hosszabbra nyúlhat.

Miért jó egy szolgáltatónak, hogy a fogyasztói megszűnnek fogyasztók lenni?

– Ez a fejlődési folyamat mindenképpen a jövő útja, szakmailag is hiszünk benne. Mint energiaszakértők állunk ennek az új trendnek az élére, hozzáadva szakmai kompetenciánkat, tudásunkat, szakembereinket és olyan üzleti modellt alakítottunk ki ügyfeleink számára, ami kölcsönösen előnyös.

A villanyautók esetében évről évre jönnek ki az újabb modellek, amelyek mellett egy pár éves példány már nevetségesen elavultnak hat. A napelemeknél nem kell ilyen kockázattal számolni? Hogy amit most megveszek, az jövőre a felébe sem kerülne?

– A napelemekkel való áramtermelés kiforrott technológia, itt már nincsenek gyerekbetegségek, leküzdendő technológiai akadályok. A vásárlók nem közvetlen finanszírozói a folyamatban lévő fejlesztéseknek. Van ugyan egy folyamatos és kismértékű árcsökkenés, ami az elmúlt években volt tapasztalható, azonban ez is lassulni látszik. Ráadásul az is elmondható, hogy az újonnan piacra lépő versenyzők általában a minőség rovására tudnak csak alacsonyabb árakat kínálni. Aki nagyon óvatos, és minden kockázatot minimalizálni akar, annak azt szoktuk javasolni, hogy kezdésnek csak egy-két napelemet vegyen, és ha megbizonyosodik róla, hogy jó befektetés, akkor bővítse a rendszerét. Ehhez persze az kell, hogy eleve megfelelő kapacitású invertert vegyen.

Említette a minőséget. Hogy tud egy vevő megbizonyosodni arról, hogy jó napelemet vesz?

– Kevesen tudják, hogy a napelemek élettartamuk során veszíthetnek képességeikből a panelek belsejében keletkező, úgynevezett mikrorepedések miatt. E téren bizony komoly különbségek lehetnek gyártók és márkák között. Nem mondanék származási országot, mert nincs egyértelmű direkt összefüggésben a megbízhatósággal, de erre mindenképpen érdemes odafigyelni. Az általunk forgalmazott japán Kyocera napelemek az egyik leghosszabb vizsgálati történelemmel rendelkeznek a piacon: huszonöt éves mérésciklusban tíz százalék alatt volt a kapacitáscsökkenés. Eközben egyes márkák a piacon már egy hároméves teszt során is három–öt százalékot veszítenek képességeikből. Ki lehet számolni, hogy mi marad ezekből húsz év múlva. Ez szignifikáns különbség!

Ez a különbség bizonyára az árban is visszaköszön.

– Meg fog lepődni, de messze nincs ekkora különbség. Az E.ON árai és a legolcsóbb elérhető ajánlat között alig huszonöt százalék különbség van. Ezért a minimális különbségért cserébe a vevőink német szabvány szerinti szerelési anyagokat kapnak, és az E.ON szigorú, nemzetközi minőségbiztosítási elveit alkalmazzuk a tervezés és a kivitelezés során. Így tudunk teljes körű garanciát vállalni az említett húsz évre, mind az eszközökre, mind a kapacitásra – ez ma egyedülállónak mondható a magyar piacon. Ehhez gondosan kiválasztott, megbízható beszállítókkal és partnercégekkel dolgozunk. Prémium szolgáltatást kínálunk, mert ügyfeleinkkel együtt hosszú távra tervezünk, és tisztában vagyunk azzal, hogy ránk hárul az a nagy felelősség, hogy a piac bizalma ne sérüljön a fenntartható technológiák alkalmazása iránt.

forrás: piacesprofit.hu

Ajánlott tartalom

A zöldenergia a jövő a gazdaságban, az iparban és a közlekedésben is

A zöldenergia a magyar gazdaság jövője a háztartásokban, a közlekedésben és az iparban egyaránt - mondta a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatósági elnöke vasárnap a társaság Facebook-oldalára feltöltött videóban.