Napenergia kerozin helyett?

Bő egy évtizedre vagyunk még attól, hogy akár kisebb utasszállító gépeket működtessünk fosszilis üzemanyagok nélkül.

De az már nagy fegyvertény, hogy az egyszemélyes szolárrepülőgép körbe tudta repülni a földgolyót. Az előző modell 2012-ben még képtelen volt erre. Július 26-án fejezte be Abu Dhabiban világ körüli útját a Solar Impulse 2 névre hallgató repülőgép, melynek 16 hónapba telt, hogy több szakaszban megtegye az utat. Természetesen egy csepp kerozin nélkül. Az utazás 2015. március 9-én kezdődött, ugyancsak Abu Dhabiban. A szüneteket nem számolva, összesen 500 órányi repülés kellett ahhoz, hogy visszaérjen a közel-keleti városba a repülőgép. A túra 40 000 kilométert ölelt fel. Az egy éves időtartam oka az volt, hogy gyakran kedvezőtlen időjárás késleltette a felszállást, illetve szakította meg a repülést. A gépnek 16-szor kellett leparkolnia a szárazföldön. Több országokban hónapokig kellett várakozni.

A projekt mögött álló két svájci férfi, Bertrand Piccard és Andre Borschberg elsősorban a megújuló energiában rejlő potenciált szerették volna demonstrálni az expedícióval. Elmondásuk szerint inspirálni akarták a fiatalokat, merjenek innoválni, felfedezni, kísérletezni. Az utazás utolsó fázisában maga Piccard vezette a gépet.

A propelleres gép szárnyain 17 000 darab napkollektort helyeztek el. A gép meghajtásáról továbbá négy motor gondoskodott. A fölös energiát akkumulátorok tárolták. A gép szárnyainak nagyobb volt a fesztávolsága, mint a Boeing 747-es repülőgépnek, mégsem nyomott többet, mint egy átlagos, öt személyes családi kocsi. A legnagyobb kockázat az ilyen nagy szárnyú, kis törzsű gépeknél az, hogy könnyen felborulhatnak a levegőben.

A zöld repülőút kezdeményezése 2003-ra nyúlik vissza, amikor a svájci liftgyár, a Schindler és a belga vegyipari vállalat, a Solvay 10 évre 112 millió dollárt különített el a napenergiás repülőgép kifejlesztésére 10 éves távon. (Más forrás szerint 140 millió dollárt szedtek össze szponzoroktól.) A jelenlegi gép elődje, a Solar Impulse 1 első nemzetközi útját Spanyolország és Marokkó között tette meg 2012 júniusában. Arról a gépről nyíltan állították tervezői, hogy még nem alkalmas a föld körüli túra megtételére.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Megkezdték a 800 kilométeres, keleti gázellátó rendszer kiépítését

Megkezdte a Szibéria ereje és a Szahalin-Habarovszk-Vlagyivosztok gázvezeték összekötését a Gazprom a több mint 800 kilométereres Belogorszk-Habarovszk szakasz építésével - közölte az orosz állami gázvállalat csütörtökön a Telegram-csatornáján.