Mese az ingyen villanyautóról

Az elektromos járművek hívei gyakran hangoztatják, hogy megfelelő méretű napelem-telep birtokában egyetlen fillérbe sem kerül a kocsi üzemeltetése – sőt, ahogy egy floridai eset bizonyítja, akár maga az autó is ingyen lehet.

Divatból, meggyőződésből vagy éppen szükségből – akárhogy is, de egyre többen próbálnak meg leválni a közüzemi hálózatokról, és a gazdasági világ ingadozásaitól független, önfenntartó életet élni. Ennek a leginkább kézenfekvő módja a megújuló, fenntartható energiaforrások kiaknázása; ahogy mifelénk háztájiban a zöldséget, a fejlettebb országokban úgy termeli meg magának mind több háztartás az elektromos áramot. Ahol ennek hagyománya van, ott ráadásul nem csak előállíthatja, de el is adhatja az ember az energiát: megoldott a hálózatba történő visszatáplálás, és a szolgáltatók fizetnek is becsülettel a lakosságnak. Ez történt Bob Stonerock nyugdíjas floridai orvossal is, aki hogy megnyugtassa a globális felmelegedés és az emberiség felelőtlen széndioxid-gazdálkodása miatt háborgó lelkiismeretét, évekkel ezelőtt elkezdte napelemekkel felszerelni otthonát. Mára nem csak háza tetejét fedik szolárcellák, de egy külön állványerdőt is beborítanak. Mr. Stonerock ma az állam legnagyobb lakossági mikroerőművét üzemelteti, amely az évek során több ezer dollár hasznot hozott neki – az Orlando Sentinel című helyi napilap szerint elegendőt ahhoz, hogy ebből kifizesse új autója, egy 46 ezer dolláros Chevrolet Volt kezdő részletét.

Chevrolet Volt

Az autó üzemeltetésére sem lesz gondja a jelenleg gyógyszeripari kutatóként tevékenykedő doktornak, hiszen házában minden konnektorból ingyen áram folyik – legfeljebb kevesebbet ad el a közüzemi szolgáltatónak. Stonerock úr számára egyébként mindez elvi kérdés, ami a környezet védelméről, nem pedig a spórolásról szól. Nehezen is szólhatna, hiszen gigantikus méretű házi naperőművére eddig több százezer dollárt áldozott, s a rendszer megtérülési ideje saját becslései szerint ötven év, mégpedig Floridában, amelyet Sunshine State, azaz napfényes állam néven emleget az amerikai köznyelv, és ahol még a téli hónapokban is napi hét óra intenzív napsütést mérnek. Szó sincs tehát arról, hogy az elektromos közlekedés és a modern napelemek házasságából megszülethetne a pénzügyi perpetuum mobile. De tavaly mintegy tizenötezer amerikai vásárló döntött a Chevy Volthoz hasonló, hálózatról tölthető, tisztán elektromos vagy hibrid hajtású autók mellett, s ők mindenképpen közelebb kerülhetnek az energiasemleges közlekedés álmához, mintha megmaradtak volna a hagyományos, belső égésű technológiák mellett.

Chevrolet Volt

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.

6 hozzászólás

  1. Idióta unatkozó milliomos és a félretályékoztató újságírás. Hogy térülhet meg valami 50 év alatt ha max 30-ig üzemel?????????? Szóval a korrekt és helyes megfogalmazás, hogy SOHA nem térül meg. Az “úr” egy igen költséges bár a többi haszontalan milliárdos számára tanulságos módon veri el az élete során öszzaharácsolt pénzét. Egyszóval aki nincs rákényszerülve és napelemekbe fektet az bolond még floridában is. Más szóval aki itthon is ezt szeretné persze állami pénzen azt üssük meg.

  2. Kedves vkaci!
    Szerintem nem megfelelőek az információid a technikáról. Ha meggyőződésből vagy ellenző, az más, akkor hagyjuk. Ha számolgatós vagy, akkor kérlek írd be a keresőbe, hogy “napelem akció”, vagy “napelem árak”. Fogsz találni kb. 110000 Ft-os brutto áron 200 W-os napelemet. Ezáltal 1 óra alatt előállított 200 W áram ára ma nagyjából 10 Ft. Ha elosztod a 110000-et 10-el, azt kapod, hogy 11000 óra termelés alatt hozza vissza az árát a napelem. Magyarországon a napsütéses órák száma évente 1900-2200, vegyünk átlagnak 2000 órát. Eszerint a napelemünk ára 5,5 év alatt térül meg, utána pedig nyereséget termel. A napelemnek a háztetőhöz rögzítéséhez szükséges anyagok, kábelek, stb árát is hamar visszahozza, az összes ráfordítás költségét legrosszabb esetben 10 év alatt megtermeli, utána hasznot hajt. Ha még ezután is szkeptikus lennél, akkor írd be a keresőbe, hogy “napelemet mindenkinek”. Ekkor egy olyan céget fogsz találni, akik vállalják, hogy ingyenesen felszerelnek a házadra annyi napelemet, hogy a jelenlegi fogyasztásodat fedezze, tehát ha a jövőben is ugyanannyi áramot fogyasztasz, mint eddig, akkor az éves villanyszámlád 0 Ft-lesz. Ezért azt kérik, hogy 15 évig fizess nekik annyit, mint amennyi a villanyszámlád most (ha később drágább lesz az áram, neked akkor sem kell többet fizetned). Szerinted ők is sültbolondok, és így akarják elverni a milliárdjaikat? Hogy még dolgoznak is azért, hogy szegényebbek legyenek? Azt javaslom, mielőtt legközelebb mások testi épségének a rongálására uszító szöveget írsz, tájékozódj, hogy amit állítasz, az megállja-e a helyét, vagy puszta gyűlöletkeltés?

  3. byd,
    akkor miért nem fekteted be az összes pénzed pl “gróf” spanyol zoltán víz-plazmavágójába?
    légyszi az ingyen energiát ne itt hirdesd, mint látod nincs ilyen témakör az oldalon…

  4. alternativ energia ez az oldal cime?

    Gr Spanyol az szemfényvesztés.

    Papp József szabályzott magfúziója teljesen tudományos.

    Tesla: érdemes utánaolvasni.

    Legyen valódi az alternatíva!

    Ha ez innovatív oldal:Változást követelünk.

  5. Leszögezem: a mi házunk tetején van napelem, majdnem egy éve. Tapasztalatból beszélek.
    vaki!
    Igazából itthon 1200 órával szoktak számolni, mert bár a napos órák száma valóban 2200 óra/év, de ebből nem minden pillanatban 100%-osan süt a nap. Ezért tapasztalati és egyéb tények alapján 1200órával érdemes számolni amikor is a napelem 100%-on termel. tehát a 200W-os rendszer egy év alatt 240000wH-t termel azaz 240kWh-t termel. (1 kWh energia nálunk most 53ft körül van, ha jól tudom)
    vkaci!
    Én is úgy tudom hogy 25-35 év az élettartama, de a mi rendszerünk megtérülése (úgy hogy 50%-os állami támogatással készült) 9 év. Enélkül -logikusan- 18 év lenne, de még így is bőven megtérül az említett 25-35 éves élettartam alatt.
    (arról nem is beszélve hogy rövidtávon is látszik hogy most fele annyi villany-átalányt fizetünk mint eddig.)
    byd!
    Ingyen akkumulátorokra nincs szükség, mert ennek szerepét átvállalja a hálózat. Azaz hálózatra visszatáplálós rendszer esetén (ami nekünk is van) a nappal megtermelt ám el nem fogyasztott áramot visszatápláljuk (“visszafelé pörög az óra”*) és éjjel ingyen visszakapjuk, tehát elhasználhatjuk.

    * Visszafelé pörög – szokás mondani de igazából két számláló van az egyik a be a másik a kimenő energiát méri aminek a különbsége a fizetendő, vagy ha a kimenő több akkor az e-on 85%-os áron kifizeti az elszámolási időszak végén. Ez minket nem fenyeget mert csak a teljes fogyasztásunk 80-90%-át fedezi várhatóan a napelem-rendszer.

    A sci-fi kategóriás elméleti dolgokhoz nem tudok hozzászólni, de félek hogy a többsége megreked a víz-plazmavágó szintjén. remélem tévedek és hamarosan valóban ingyen lesz az energia.

  6. ha már autó,akkor Byd e6,vagy ha ragazkodunk a hybridhez:Byd f6dm,de ezek igás öszvérek az űrtetechnikához képest.

    ezek kevésbé innovativak