Kezdőlap / Technológiák / Zöld autó / Bioetanol / Mégsem jó a kukoricabenzin?
Tudj meg többet: Bioetanol

Mégsem jó a kukoricabenzin?

Eredetileg úgy szólt a terv, hogy 2020-ra Európában minden tizedik liter üzemanyagnak növényi forrásból kell származnia, amit vagy bekeveréssel vagy tisztán alternatív anyagokkal kellett volna elérni. Ebből a kvótából vett most vissza az EU: 6%-ra csökkentették a részarányt, amit az úgynevezett bioüzemanyagok káros mellékhatásaival indokolnak.

A környezetvédők már régóta hangoztatták, hogy a bioüzemanyagnak csúfolt növényi eredetű etanol, illetve a biodízel több kárt okoz, mint amennyi a haszna. Tanulmányokkal támasztották alá az állítást, hogy egy liter növényi üzemanyag előállításának nagyobb az ökológiai lábnyoma, mint a hagyományos ásványi eredetűé, vagyis ha a környezetet szeretnénk megóvni, jobban járnánk, ha a kőolajnál maradnánk, írja a totalcar.hu.

Ennek ellenére nagy lendülettel karolta fel az EU a növényi üzemanyagokat, kötelező kvótákat szabtak meg, amelyeket Európában nagyrészt a hagyományos üzemanyagba kevert kukoricából, repcéből és még ki tudja miből gyártott alternatív üzemanyagokkal értek el az olajtársaságok. Az agráripar hamar felismerte a lehetőséget, és ráállt az üzemanyaggyártáshoz szükséges növényfajtákra – sokak szerint ennek következményeként drágultak az élelmiszerek, és az állattartók is magasabb takarmányárakkal szembesültek.

A 2020-ra megszabott kvóta tíz százalékról hat százalékra csökkentése ezért természetesen tiltakozást váltott ki a földművesekből, de a környezetvédők még így is túl magasnak tartják az arányt. A Greenpeace kutatása szerint például az Ausztriában kapható úgynevezett bioüzemanyagok 60%-a pálmaolajból készül, amit rendkívül súlyos környezeti károk árán termesztenek és szállítanak Európába. Azt állítják, Indonéziában azért égetik fel az erdőket, hogy pálmaültetvényeknek csináljanak helyet. Ezt a természetpusztítást támogatja közvetetten az EU törekvése az egyre nagyobb bioüzemanyag-arányokra.

A mostani lépés azt jelzi, az Európai Parlamentben is felismerték a szabályozás ellentmondásait. A 6%-os határértékkel együtt azt is kimondták a döntéshozók, hogy támogatni szeretnék az úgynevezett másodlagos bioüzemanyagok, például algákból vagy hulladékból készült üzemanyagok termelését.

Ajánlott tartalom

Elektromos autóbuszokat adtak át Pécsen

Átadták Pécs tíz új elektromos hajtású helyi járatú autóbuszát pénteken.