Meddig tud még bővülni a Kínai autópiac?

Májusban a gazdasági növekedés mérséklődése mellett csaknem 16 százalékkal bővültek az autóeladások Kínában a tavalyi év azonos időszakához képest – jelentette a kínai autógyártók szövetsége. A világ legnagyobb autópiacán májusban 1,61 millió új autó talált gazdára.

Az első öt havi értékesítés meghaladta a 8 millió darabot, ami 1,7 százalékos emelkedés 2011 első öt hónapjához képest. A személyautók eladása az első öt hónapban 5,48 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a haszongépjárműveké 10,31 százalékkal csökkent. Megfigyelők szerint a piac stabilizálódik, még ha az értékesítés növekedésének tendenciáját az alacsony bázisszámok is magyarázzák. Az egy évvel korábbi állapotot ugyanis nagyban befolyásolta a március közepi cunami Japánban, ami visszavetette a szigetország autógyártását.
Szakmai körökben elterjedt, hogy Kína újabb intézkedéscsomaggal igyekszik ösztönözni az új és energiatakarékos autók vásárlását. Ez – a már jól bevált módon – lökést adna a gazdasági növekedésnek, amely az első negyedévben közel három év legalacsonyabb szintjére, 8,1 százalékra süllyedt. Egyes szakértők viszont úgy gondolják, a korábbi válságperiódusban alkalmazott serkentő intézkedések jelentős többletkapacitás kialakulásához vezetnének.

A járműgyártás májusban szerény mértékben járult hozzá az ipari termelés 9,6 százalékos éves bővüléséhez. A szakmai statisztikák szerint az eladások haszonélvezői elsősorban nem a kínai autógyárak voltak, hanem a külföldi márkák. A General Motors Co., és vegyesvállalatai májusban 231 183 autót adtak el, 21 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A Ford Motor Co. személyautó üzletága 23 százalékos bővülést könyvelt el egy év során, ami 34 550 darab eladását jelentette, míg a személyautók és a haszongépjárművek együttes eladásai 8 százalékos növekedést mutattak ugyanebben az időszakban.

Ajánlott tartalom

Több hibrid autót helyeztek forgalomba Németországban, mint tavaly ilyenkor

Közel ötödével nőtt áprilisban az újonnan forgalomba helyezett autók száma Németországban az egy évvel korábbihoz képest. Ezen belül az akkumulátoros elektromos autók forgalomba helyezése nem növekedett, a dízeleké viszont meghaladta az átlagot a gépjárműnyilvántartó hivatal, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) hétfői jelentése alapján. A járműkategóriák között továbbra is a SUV-kivitel részaránya a legmagasabb.