Magyar kutatók is vizsgálják az univerzum legnagyobb objektumát

Magyar kutatók is dolgoznak abban a csoportban, amely felfedezte az univerzum legnagyobb objektumát. Kozmológiának hívjuk azt a tudományt, melyben a világegyetem keletkezésével, fejlődésével, és szerkezetével foglalkoznak. A kozmológia jelentős fejlődésen esett át az utóbbi 50-100 év során, és olyan ismereteket hozott, melyek mára már alapvetőnek számítanak.

A kozmológiai modell azt mondja, hogy a világegyetem egyenletes, és ha nagyon messziről néznénk, akkor egyenletesen oszlanak el benne galaxisok, és olykor galaxishalmazok. A 80-as években viszont felfedeztek egy ún. nagy falat, ami azért szokatlan, mert itt a galaxisok nem elszórva vannak, hanem olyan sűrűn helyezkednek a galaxishalmazok, hogy szinte egy falat alkotnak. Az OzoneNetwork pénteki Egyenlítő c. műsorának vendége Dr. Bagoly Zsolt, az ELTE Fizikai Intézet egyetemi docensének elmondása szerint már olyan modelljük is van, amelyen keresztül megbízhatóan lekövethető az ősrobbanás (avagy ahogy sokan hívják: The Big Bang) óta az univerzum fejlődése. Fontos megemlíteni, hogy csak a fejlődését tudják vizsgálni, azt, hogy miért történt, nem. A modellek jól működnek, és nagyrészt magyarázzák a kutatók vizsgálatait.

A vizek sótartalmának növekedése evolúciós változásra kényszeríti a planktonikus szervezeteket

A HUN-REN Ökológiai Kutatóközpont munkatársai folyamatosan vizsgálják, hogy az emberi tevékenység, illetve az emiatt zajló klímaváltozás milyen változást okoz a környezeti feltételekben, és hogyan reagálnak erre az élőlények.