Líbiában tesztelték a bioüzemanyaggal hajtott F-22-est

Mint arról korábban beszámoltunk, az amerikai légierő jelentős beruházásokat tervez, hogy vadászgépeik bioüzemanyaggal is működjenek.

Ennek egyik „próbája” a jelenleg Líbiában zajló polgárháborús övezetben volt. Egy amerikai F-22-es vadászrepülőgép március végén sikeres próbarepülést hajtott végre úgy, hogy félig bioüzemanyaggal, félig pedig hagyományos üzemanyaggal volt töltve. (A helyzetet az teszi kicsit abszurddá, hogy a líbiai harcok Kadhafi elzavarásán kívül elsősorban az olajról szólnak.) A sárgarepcéből (camelina sativa) készült üzemanyaggal hajtott F-22-es 12.000 méter magasságban, másfélszeres hangsebességgel repült. Az amerikaiak nem titkolt célja, hogy 2016-ra a teljes légierőt felét részben bioüzemnyagokból működtessék. Ha a jövőben a vadászrepülők valóban átállnak a bioüzemanyagra, megnyílhat az út az alternatív energia szélesebb körű felhasználása előtt is. Ugyanakkor a bioüzemanyag használata gazdaságilag is jól jönne, hiszen alaposan csökkenne a közel-keleti térségtől és a kőolajtól való függőség. Az amerikai légierőhöz tartozó más gépeken már korábban is használtak bioüzemanyagot, egy elemző pedig úgy jósolja, hogy 2025-re 1 milliárd gallon (körülbelül 3,8 milliárd liter) repcéből készült bioüzemanyagot fognak előállítani elsősorban repülési célokra,, egy körülbelül 5,5 milliárd dollár nagyságú piacon.

Ajánlott tartalom

A német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak

A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni tervezett uniós védővámot, mivel megítélése szerint az a technológiai együttműködés akadályozásával mindkét félnek ártana.