Levegő Munkacsoport: csökkenteni kell a koromkibocsátást

Csökkenteni kell a koromkibocsátást Magyarországon egészségügyi és klímavédelmi okok miatt is – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a Korommentes levegőt az egészségért és az éghajlatért! című nemzetközi konferenciája utáni sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.

Kifejtette: évente mintegy 16 ezer ember hal meg idő előtt Magyarországon, csak a szálló por, a részecskeszennyezés következtében. Ennek a szennyezésnek nem létezik olyan alacsony határértéke, ami biztosan nem károsítja az emberi egészséget – tette hozzá.
A Levegő Munkacsoport fél éve indított koromcsökkentési kampányának célja, hogy 2020-ra a gépjármű-kipufogók kibocsátása nullára csökkenjen, ezt ugyanis megoldható a jelenlegi technikával.
Pontosan tudjuk, hogy Magyarország az egyik legszennyezettebb térség: nálunk van a legtöbb többlet haláleset emiatt a vizsgált 38 országban, a lakosság arányában – mondta Simon Gergely, a Levegő Munkacsoport környezetkémikusa. Felhívta a figyelmet arra, hogy egy magyar ember életét átlagosan egy évvel rövidíti meg a részecskeszennyezés, de a legszennyezettebb Budapesten és Észak-Magyarországon ennek a háromszorosa is lehet.

Axel Friedrich, az európai koromkampány kampányvezetője elmondta, hogy a korom drámai módon veszélyezteti az emberek egészségét, de Kelet-Európában, így Magyarországon sem tesznek túl sokat a helyzet javítása érdekében, az elmúlt években nem is történtek intézkedések. Németországban ugyanakkor már elindultak ezek a programok, Berlinben például több mint 30 százalékkal csökkentették a dízel autók kibocsátását, itt történtek a leghatékonyabb intézkedések, pedig a “legszegényebb” város az országban.
Szűrővel kellene ellátni a tömegközlekedési járműveket nemcsak Budapesten, hanem a vidéki városokban is, csökkenteni a gépkocsik mennyiségét, és szükség új bicikli utakra is – mutatott rá. Amíg a magyar kormány nem teszi meg a szükséges intézkedéseket, nagyon súlyos büntetéseket fog kiróni az EU – hívta fel a figyelmet a kampányvezető. A konferencián senki nem beszélt arról, hogy az elkövetkező három évben milyen intézkedéseket fognak tenni – jegyezte meg.

Magyarországnak nem feltétlenül német cégek tudnak segíteni ebben, bár ők vannak a legtöbben – mondta az MTI-nek arra a kérdésére, hogy a technika vonatkozásában számíthatunk-e német vállalkozásokra. Axel Friedrich rámutatott, hogy dán, olasz és spanyol cégek is nagyon jók ezen a területen, de a svájciak is jelentős részesedéssel rendelkeznek a piacon. “Amennyiben a magyar kormány úgy dönt, hogy kitűzi a határérték elérését, készen állunk arra, hogy támogassuk Magyarországot technológiailag is. Az egyik nagy szűrőrendszer gyártó cégnek leányvállalata is van Magyarországon” – tette hozzá.
A szennyezésnek már a kisebb fokú csökkentése is több száz ember halálát előzné meg – hangsúlyozta Simon Gergely. Felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarország néhány hete súlyos figyelmeztetést is kapott az EU-tól a szálló por (PM10) magas koncentrációja miatt, és már csak két hónap van arra, hogy a levegőminősítési határértéket az előírt, köbméterenkénti 50 mikrogrammos napi határérték szintre csökkentsük.

Túl vagyunk a hetvenedik PM10 határérték feletti napon, és a téli időszak még csak most jön – mondta Simon Gergely. A koromszennyezést helyi szinten kell “megfogni”, behajtási díjjal, zöld zónák bevezetésével, a Fővárosi Önkormányzat ugyanakkor augusztusban megszüntette a fővárosra vonatkozó szmogriadó rendeletet. A zöldek bíznak abban, hogy a főváros új vezetése pozitív irányban lép majd az ügyben.

Ajánlott tartalom

Vasárnap kezdődik a fővárosi tavaszi nagytakarítás

Tavaszi nagytakarítást lesz április 21-én és 28-án a Nagykörúton és környezetében, továbbá a főváros számos forgalmas közterén és csomópontjában a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. és Budapesti Közlekedési Központ (BKK) együttműködésében.