A bioetanol-program erőltetése végül a hitelválsághoz hasonló helyzetet fog eredményezni: egy szűk réteg igen jól fog járni, miközben tömegek szegényednek el, és szorulnak majd az állam segítségére – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Font Sándor, az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságának elnöke.

Kizsigereljük a termőföldeket – bioetanol

A bioetanol-program erőltetése végül a hitelválsághoz hasonló helyzetet fog eredményezni: egy szűk réteg igen jól fog járni, miközben tömegek szegényednek el, és szorulnak majd az állam segítségére – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Font Sándor, az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságának elnöke.

A jelenlegi aszályos időjárás következtében világszerte felerősödtek a bioetanol-programok visszaszorítását sürgető hangok, írja az mno.hu. Az Egyesült Nemzetek Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete a napokban már azzal a kéréssel fordult az Egyesült Államok kormányához, hogy a 2008-ban tapasztalt élelmiszerválság elkerülése céljából függessze fel az újabb bioetanol-üzemek létrehozását célzó programját. A szárazság hazánkban is kritikus helyzetet teremthet, hiszen a kukoricatermés nagyjából negyven százaléka elpusztult. Márpedig ha ez igaz, úgy a hazai termés elvileg csak a belföldi igények – élelmiszer-termelés, takarmány- és bioetanol-gyártás – kielégítését tudja majd fedezni.

Magyarországon az uniós vállalások alapján tervezett bioetanol előállítása valamivel több, mint másfél millió tonna kukoricát fog igényelni, ami 240 ezer hektáron termelhető meg. A bioetanol-program európai bevezetésével már a kezdetektől nem értett egyet Font Sándor. Az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságának fideszes elnöke szerint a mostani aszályos helyzet világszinten mutat rá az elképzelés hibás voltára, ám hosszú távon még egyértelműbb lesz, hogy a közösség ez esetben óriási stratégiai hibát vétett. – Egyébként – fejtette ki a képviselő – e kérdésben a tagországok is erősen megosztottak voltak, sokan úgy gondolják ugyanis, hogy ez valójában nem tekinthető megújuló energiának.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.