A világ egyre több nagyvárosa dönt úgy, hogy a jövőben szigorú szabályozásokat léptet majd életbe a megnövekedett járműforgalom csökkentése és a levegő minőségének javítása érdekében.
Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy ezek a lépések a legtöbb esetben az autómentes közlekedéshez szükséges infrastruktúra dinamikus fejlesztésével párhuzamosan valósulnak meg.
Oslo
Norvégia fővárosa, Oslo azt tervezi, hogy végleg kitiltja a járműveket a központjából 2019-re. Annak érdekében pedig, hogy ez a lépés tényleg megvalósulhasson, érdemi beruházásokat hajtottak és hajtanak végre a tömegközlekedés területén és gőz erővel fejlesztik a főváros kerékpárút-hálózatát.
Madrid
Spanyolország fővárosában, Madridban a központ 500 hektáros területéről tiltanák ki a járműveket 2020-ra. A városvezetők úgy szabnák át Madrid 24 legforgalmasabb utcáját, hogy ott csak a gyalogosok közlekedhessenek majd. Ez a kezdeményezés része a város fenntartható mobilitási tervének, amely azt a célt is tartalmazza, hogy 29 százalékról 23 százalékra kell csökkenteni a napi gépjárműhasználatot. Azok az autósok, amelyek figyelmen kívül hagyják majd a szabályozást, legkevesebb 100 dolláros – közel 29 400 forintos – büntetésre számíthatnak, illetve a tervek között szerepel az is, hogy a környezetszennyezőbb autók tulajdonosaival magasabb parkolási költséget fizettessenek. Madrid is egyike volt egyébként annak a négy nagyvárosnak, amely tavaly decemberben aláírta azt a nyilatkozatot, amely értelmében kitiltanák a dízel autókat a városból 2025-ig.
Hamburg
Németország egyik nagyvárosa, Hamburg azt szeretné elérni, hogy a helyi közlekedésben a gyaloglás és a kerékpározás válna meghatározóvá. Ezt részben úgy kívánják megvalósítani, hogy a város egyes részeiből kitiltanák a járműveket, azokat csak gyalogosan és kerékpárral lehetne megközelíteni.
Koppenhága
Dánia fővárosában, Koppenhágában már több évtizedes hagyománya van a kerékpározásnak, a helyi népesség több mint fele biciklivel jár dolgozni. A helyi vezetés nagyon elhivatott a kerékpározás támogatása mellett, 2005 óta több mint 1 milliárd dán koronát – közel 42 milliárd forintot – fektettek ebbe a területbe, amelyből többek között új biciklis és gyalogos hidak is épültek. A városvezetés ráadásul több ambiciózus tervet is megfogalmazott, egyrészt szeretnék elérni, hogy Koppenhága központjából teljesen eltűnjenek az autók 2025-re és a város területén megtett utakból 50 százalékos szeletet hasítsanak ki a kerékpárral megtett utak. A teljes cikk itt olvasható.
Hozzászólások