Kétszeresére emelkedett a sűrített földgáz – CNG felhasználása

Az idei első negyedévben 96 százalékkal nőtt a sűrített földgáz (CNG) felhasználása Magyarországon az előző év azonos időszakához képest – tájékoztatott a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) szerdán, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatai alapján.

A közlemény szerint az első negyedévi statisztika alapján februárban minden idők második legnagyobb felhasználása, márciusban pedig az eddig regisztrált legnagyobb fogyasztás volt a sűrítettgáz-töltőpontokon.

Bár a CNG 1986 óta jelen van Magyarországon a nehézgépjárművek üzemanyagaként, 2010-re a ’90-es évek közepétől nem látott alacsony szintre csökkent a fogyasztása – ismertették. Az egyesület 2011-es megalapítása óta azonban, 2014 végére több mint négyszeresére nőtt a hivatalos CNG-értékesítés, és 5,58-szorosára a fogyasztás a 2015-ös év első negyedévet a négy évvel korábbi adatokhoz hasonlítva – hangsúlyozta az MGKKE.

A közleményben ugyanakkor arra is kitér az egyesület, hogy a környezetbarát üzemanyag felhasználásának növekedése csaknem kizárólag a köztulajdonban lévő járműflották üzembe állásának köszönhető, nem az egyéni közlekedésnek vagy a nagyobb vállalkozói járműbeszerzéseknek.

Az Európában az egyik legmagasabb CNG-árat előidéző jövedéki adótétel januári bevezetése után nem lehet átütő terjedésre számítani a magánszektorban – tették hozzá.

Az Európai Bizottság irányelvének teljesítéséhez legalább 100 töltőállomást kell nyitni a következő öt évben. A költséges beruházásokhoz a CNG-üzemű járművek számának dinamikus növekedésére is szükség van.

A gázüzemű személy- és haszonjárművek elterjedését segítheti azok felárának megtérülése, kedvező üzemanyagárral és garantáltan stabil feltételrendszerrel lehet csak a járműüzemeltetőket a fenntartható közlekedés irányába terelni – idézi a közlemény Domanovszky Henriket, az MGKKE elnökét.

Ajánlott tartalom

Több hibrid autót helyeztek forgalomba Németországban, mint tavaly ilyenkor

Közel ötödével nőtt áprilisban az újonnan forgalomba helyezett autók száma Németországban az egy évvel korábbihoz képest. Ezen belül az akkumulátoros elektromos autók forgalomba helyezése nem növekedett, a dízeleké viszont meghaladta az átlagot a gépjárműnyilvántartó hivatal, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) hétfői jelentése alapján. A járműkategóriák között továbbra is a SUV-kivitel részaránya a legmagasabb.