Kertet ültetettek a busz tetejére

Zöldellő kertté varázsolta egy Mercedes tetejét a spanyolországi Gironában a Phyto Kinetic kertészeti vállalkozás. Az élő növényeket úgynevezett hidroponikus habba ültették bele, mely egy rendkívül képlékeny anyag. Fő tulajdonsága, hogy sokkal könnyebb, mint bármilyen talaj, így az autóbusz tetejét nem terheli meg túlságosan az élő installáció.

Az ötletadó spanyol tervező, Marc Granén célja az volt, hogy megfelelő alternatívát nyújtson a városi zöldfelületek növelésére. A Phyto Kinetic munkatársa szerint a természetes növényzet rendkívüli ütemben fogyatkozik a nagyvárosokban, ezért minden lehetséges megoldást ki kell használni annak érdekében, hogy visszafordíthatóvá váljon a folyamat.

Felmerül persze a kérdés, hogy mitől maradnak életben a buszt tetejére ültetett bokrok, fűfélék és gyógynövények? A tetőt érő erős napsugárzás miatt ugyanis a növényekből könnyűszerrel gyorsan száraz gaz válhatna öntözés nélkül. Ezt kiküszöbölve a jármű légkondicionálója által termelt kondenzvízzel biztosítják a nedvességet kiskert élőlényei számára. A megoldás nem jár plusz energiaigénnyel, ugyanis a víz a kert nélkül csak lecsordogálna az útestre. Hűvösebb időjárás esetén azonban kézzel kell öntözni a növényeket, ami plusz időt igényel az autóbuszt karbantartó személyzettől.

A tetőn lévő habpaneleket mikroperforált rozsdamentes lemezekkel rögzítették így megakadályozva azok előre csúszását. A tető vízszigetelését pedig 80 fokos polikarbamid felvitelével oldották meg, amely mindössze 10 másodperc száradás után tartósan vízhatlanná tette a fémtetőt. A buszból jelenleg egy példány létezik, de több közlekedési vállalat is érdeklődik a megoldás iránt, mely remek turistacsalogató látványosság lehet. A Phyto Kinetic 100 000 négyzetméteres zöldfelületet hozna létre ily módon a városban, írja a vezess.hu.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.